МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ`ЯЗКИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ

"Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова,

їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі,

велику кількість думок, почуттів, художніх

образів, логіку і філософію життя..."

(Костянтин Ушинський)


Останнім часом в Україні можна почути думки про необхідність здійснення інтеграції низки навчальних предметів. З огляду на існування потужного предметно-методичного лобі в шкільній освіті України, Міністерство освіти і науки, Національна академія педагогічних наук України спробують розробити та реалізувати програму ґрунтовної та широкої роз’яснювальної роботи з питань інтеграції навчальних предметів серед усіх учасників навчально-виховного процесу: вчителів, учнів та батьків.

Використання сучасним вчителем міжпредметних зв`язків на своїх уроках є початковим кроком до майбутньої інтеграції шкільних предметів. Можливо, в майбутньому буде створено інтегрований курс «Література», де вивчатиметься українська література і зарубіжна і читати цей курс буде вчитель української літератури або зарубіжної. Або відбудеться інтеграція предметів «українська мова» і «література». Також можна почути про задум об’єднати викладання української мови, української літератури та зарубіжної літератури в один інтегрований предмет під назвою «Словесність».

Знання і використання на даному етапі навчання вчителем міжпредметних зв'язків з кількох суміжних предметів надають широкі можливості в майбутньому, коли питання міждпредметної інтеграції буде вирішено і впроваджено в навчальний процес. Компетентний з різних питань педагог буде позитивно сприйматися учнями. А це в свою чергу підніме довіру і статус вчителя в очах і колег, і батьків, і суспільства.

Сучасний вчитель української мови та літератури- це не просто педагог, який досконало володіє своїм предметом, а й всебічно розвинена особистість. На даному етапі сучасного життя мало знати і викладати свій предмет, треба бути добре обізнаним ще й інших предметів шкільного курсу. Бо сучасний учень часто цікавиться питаннями, які виходять за межі предмету, який викладає вчитель. І тому виникає потреба задовольнити запити школярів, давши максимум необхідної інформації для кращого розуміння матеріалу.

Аналіз шкільного курсу української мови свідчить про те, що в ньому закладені значні можливості для реалізації міжпредметних зв'язків. Кожний розділ шкільного курсу української мови містить певний міжпредметний матеріал, що сприяє поглибленому розумінню мовних явищ, розширенню світогляду учнів, формуванню в них умінь застосовувати суміжні знання з інших предметів.

Майже всі предмети шкільного курсу так чи інакше пов`язані з рідною мовою. Це стосується насамперед шкіл з українською мовою викладання. Вчитель пояснює матеріал українською мовою, а учні опановують тему, дають усні й письмові відповіді на поставлені питання, завдання, вправи. Таким чином діти не тільки вивчають предмет, а й вдосконалюють свої знання з рідної мови. А на уроках української мови в свою чергу, отримують інформацію з інших предметів. Все це сприяє формуванню всебічно розвиненого учня, підвищує його інтелектуальний рівень.

1. Зв`язок української мови з предметами суспільно-гуманітарного циклу (українська і зарубіжна література, російська мова, історія, народознавство) (Додаток 1)

2. Зв`язок української мови з предметами природничо-математичного циклу (природознавство, математика, фізика, географія, біологія, хімія) (Додаток 2)

3. Зв`язок української мови з предметами художньо-естетичного циклу (музичне та образотворче мистецтво, художня культура) (Додаток 3)

Схематично це виглядає так:

  • Посилюється мотивація навчання;
  • протягом уроку учні отримують більше різної пізнавальної інформації;
  • вчитель може глибше і цікавіше розкрити тему, наводячи приклади, що стосуються різних сфер діяльності;
  • уточнюється, оновлюється раніше вивчений матеріал з інших предметів;
  • створюються ситуації, які змушують учнів аналізувати, співставляти, думати, шукати додаткову інформацію;
  • в очах школярів зростає авторитет вчителя, який вправно володіє знаннями не тільки зі свого предмету, а й з інших.


Реалізація міжпредметних зв`язків відбувається через:



Урок з використанням міжпредметних зв`язків є ефективним, тому що:


  • Забезпечує інтеграцію мови з іншими предметами.
  • Формує в учнів уміння застосовувати суміжні знання з різних предметів.
  • Пожвавлює урок, активізує мислення й увагу учнів.
  • Сприяє кращому розумінню змісту матеріалу.
  • Викликає в школярів цікавість до предмету.
  • Мотивує і вчителя, і учнів займатися самоосвітою.
  • Підносить авторитет вчителя як всебічно освіченої людини в очах дітей.


Структура зв`язків української мови з іншими предметами

Форми, методи, прийоми на уроці, при яких можливе використання міжпредметних зв`язків:


1. "Мікрофон".

2. "Мозковий штурм".

3. "Прес".

4. "Асоціативний кущ".

5. "Коло думок".

6. "Дерево рішень".

7. "Займи позицію".

8. "Робота в парах, групах"



Отже, урок української мови з використанням міжпредметних зв`язків-це:


  • ефективно;
  • перспективно;
  • цікаво;
  • пізнавально;
  • нестандартно;
  • актуально.

Докладніше з темою можна ознайомитися тут:

Міжпредметні зв`язки на уроках української мови