Шкільний портал
Субота, 18.11.2017, 19:48
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 2995
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Конспект уроку у 7 класі із зарубіжної літератури на тему «Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Роман «Айвенго»
[ Викачати з сервера (9.45Mb) ] 28.06.2017, 22:33

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 118

Назва матеріалу:

Конспект уроку у 7 класі із зарубіжної літератури на тему «Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Роман «Айвенго» та презентація до уроку

Мета: ознайомити учнів з особистістю письменника, розкрити його роль у розвитку історичного роману; розкрити особливості жанру історичного роману на прикладі «Айвенго»; розвивати зв’язне мовлення школярів, логічне мислення; виховувати зацікавленість історією та традиціями народів світу.

Обладнання: портрет Вальтера Скотта, картки із завданнями, комп’ютер, мультимедійна дошка і проектор, тексти твору.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

 

Хід уроку

 

…великий талант, що не має собі рівних….

У ньому відкривається зовсім нове мистецтво,

яке має свої власні закони.

Й. В. Гете

I. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

Вступне слово вчителя.

Є місця на планеті, які асоціюються з іменами людей, що там народилися і виросли, сформувалися як особистість. Кожна освічена людина знає, що Михайловське в Росії подарувало світові О. С. Пушкіна, Ясная Поляна – Толстого, с. Моринці (Кирилівка) на Черкащині – Тараса Шевченка. А ось ця країна (слайд 1) з високими горами, глибокими ущелинами, прозорими озерами і таємничими замками – Шотландія – подарувала Вальтера Скотта, засновника жанру історичного роману. Коли поглянемо на карту (слайд 2), то побачимо, що Шотландія – це частина острівної Великої Британії, зі столицею в Единбурзі. Це прапор і герб Шотландії.

Творчістю Вальтера Скотта захоплювалися всі – і звичайні читачі, і визнані майстри слова. Джордж Байрон зізнавався: «Не знаю читання більш захоплюючого, ніж твори Вальтера Скотта. Я всі романи його читав не менше п’ятдесяти разів». Для німецького поета Й. В. Гете В. Скотт був «великим талантом, якому нема рівних». Російський поет О. С. Пушкін писав дружині з Болдіно, що читає Вальтера Скотта і Біблію, називав великого англійця «шотландським чарівником». Творчість Вальтера Скотта високо цінували Тарас Шевченко, Марко Вовчок,Леся Українка, Пантелеймон Куліш та інші українські письменники

II. Оголошення теми, мети та завдань уроку

 

Вчитель. Отже,записуємо тему уроку (слайд 3)

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з визначною особистістю – шотландським письменником – Вальтером Скоттом, з’ясуємо, яку роль відіграв письменник у розвитку жанру історичного роману, розкриємо особливості цього жанру на прикладі твору «Айвенго».

 

III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя

Для роботи на уроці деякі учні отримали випереджальне завдання, і сьогодні проводити урок мені допоможуть : біографи, історики, маркетолог.

Всі учні класу також працюють на уроці, і, слухаючи розповіді дослідників життєвого і творчого шляху Вальтера Скотта, заповнюють ось таку анкету (слайд 4)

Візитна картка письменника

Роки життя

 

Місце народження

 

Сім’я

 

Навчання

 

Робота

 

Перша поетична збірка

 

Перший роман

 

Особисте життя

 

Чим особливо запам’ятався письменник

 

 

Отже, слово - біографу

  1. Виступ учня

Учень-біограф1(слайд 5)

Народився Вальтер Скотт 15 серпня 1771 року в Единбурзі в сім’ї шотландських дворян. І своєю батьківщиною, і своїм родоводом пишався надзвичайно й гордо носив своє прізвище (англійськоюScott означає «шотландець»).

Його батько - відомий адвокат, мати – донька професора медицини. В сім’ї було 12 дітей. Вижило шестеро. Вальтер був дев’ятою дитиною. Батьки любили сина безмежно, а він ріс кволим і хворобливим, у ранньому віці перехворів дитячим паралічем і залишився на все життя кульгавим. Саме тому, за порадою лікарів, дитинство Вальтер Скотт провів у горах, на дідовій фермі, де ввібрав у душу тисячі народних легенд та історій, пройнятих любов’ю до вітчизни, прагненням свободи.

Ще в дитинствіВальтер опанував кілька мов – латину, французьку, італійську, пізніше німецьку, проявляв жвавий розум, мав феноменальну пам'ять,дуже багато читав. Навчаючись у коледжі, захопився альпінізмом, загартувався фізично і здобув популярність серед однолітків як відмінний оповідач. Закінчивши у 1792 р. правничий факультет Единбурзького університету, працював адвокатом, згодом шерифом графства Селкерк, а потім ще й секретарем суду. Незважаючи на зайнятість, знаходив час, щоб подорожувати Шотландією, спостерігати життя і звичаї її населення.

У 1797 р. одружився з француженкою Шарлоттою Шерпантьє, прожив з нею щасливо і виростив четверо дітей.

У 1831 році станздоров’я різко погіршився. Влітку 1832 року англійські газети постійно друкували повідомлення про стан здоров’я письменника, а коли він помер, то всі газети Шотландії вийшли з траурними рамками.

 

  1. Слово вчителя.

У самому центрі Единбурга на Принцес-стріт встановлено незвичайний пам’ятник ( слайд 6) – величезну 60-метрову вежу, що нагадує готичні собори. Під її покрівлею знаходиться статуя Вальтера Скотта з білого мармуру. У нішах вежі – герої книжок письменника

Запрошую до виступу дослідника творчого шляху письменника.

 

4.Розповідь учня

Учень-біограф 2

Коли Вальтеру Скотту було 16 років, він познайомився з уславленим поетом-земляком Робертом Бернсом. Цю зустріч він запам’ятав на все життя. І ще навчаючись на юриста пробував себе як поет (слайд 7) . З 1796 р. виходять переклади Вальтера Скотта німецьких поезій.

В.Скотт займається збиранням шотландських народних балад і у 1802 р. виходить перша збірка у двох томах "Пісні Менестрелів шотландського кордону", у 1803 р. видав третій том цієї збірки.

1805-1808 роки.В.Скотт створює власні балади та поетичні поеми у народному дусі, в яких читачі знаходили неповторну атмосферу Середньовіччя, незвичайних героїв, піднесені почуття. Все це принесло йому славу визнаного поета.Король Георг IV запросив його стати придворним поетом, та він відмовився. Його обрали почесним громадянином Единбурга. Англійський монарх подарував письменникові титул баронета й звелів помістити його портрет у галереї королівського палацу.

А в цей час на поетичному небосхилі Англії засяяла зірка іншого поета – Джорджа Байрона. У 42-х річного В. Скотта вистачило мудрості усвідомити, що змагатися з ним у поезії – справа марна. Він почав шукати свій шлях у літературі й вирішив спробувати себе в прозі.

“Пуритани” (1816), “Роб Рой” (1818),“Айвенго” (1820),

  • (1823), “Вудсток” (1826),“Пертська красуня” (1828)…Це неповний перелік того, що належить перу письменника. Усього з’явилось 28 романів за 18 років. Слава Вальтера Скотта рознеслась по всій Європі. У своїх творах він звертався до історичного минулого не тільки Шотландії, а й Англії, Франції.

 

5.Слово вчителя

1814 рік – визначна дата в історії світової літератури. Цього року з’явився перший історичний роман, який проклав напрям для розвитку нового літературного жанру, що не втрачає популярності й донині. «Веверлі» - так називався перший роман на історичну тему. Він одразу привернув увагу англійської публіки,хоча в той час було, начебто, не до книжок: Наполеон щойно відрікся від престолу, війська союзників вступили до Парижа, де вирішувалася доля Європи. Втім, «Веверлі» зачитувалися всі. І всі хотіли знати, хто ж був автором цього захоплюючого твору. Однак автор ще довго не розкривав своєї таємниці. Анонімно він випускав роман за романом і публіка дивувалася все новим пригодам і подіям з історичного минулого. Лише через кілька років таємницю було розкрито. За підписом «Невідомий» приховував своє справжнє ім’я англійський письменник Вальтер Скотт. Він робив це допоки не переконався, що історичний роман має право на життя, що він цікавий читачам і містить нові можливості для розвиту літератури.

 

Задум написання історичного роману про середньовічну Англію виник у письменника невипадково. Вальтер Скотт мав неабияку пристрасть до середньовіччя. З молодості він багато подорожував Шотландією. Оглядав замки і поля битв, слухав розповіді про стару Шотландію, знайомився з народними звичаями, переказами, збирав предмети старовини, записував старовинні балади та пісні. Пізніше він побудував собі на березі Твіду за стародавніми кресленнями готичний замок «Абботсфорд» ( слайд 8) і на середньовічний манер прикрасив його зовні фамільним гербом. Дім він перетворив на справжній музей шотландського середньовіччя. У своїх спогадах письменник розповідав, що коли він із сім’єю перебирався в Абботсфорд, багаж складався із 24 возів, навантажених старожитностями: лицарськими обладунками, зброєю, давніми предметами домашнього вжитку тощо.

«Айвенго» створювався в замку «Абботсфорд» в специфічній атмосфері, яка надихнула письменника на написання новаторського для Скотта роману. До «Айвенго» письменник писав твори з недавнього минулого Шотландії. У нього навіть було правило: не заглиблюватись в історію більш ніж на 80 років. В романі «Айвенго» письменник вперше відніс дію твору в глибину середньовіччя (в XII століття); вперше вийшов за межі Шотландії (зобразив середньовічну Англію). Саме роман «Айвенго» в. Скотт вважав своїм першим справжнім історичним романом. А читачі, прочитавши «Айвенго», захоплено говорили про автора: «Він уміє оживляти події, які покрилися пилом часів».

Цим твором зачитувалися всі, а дами мріяли про рицарів, яких зобразив Вальтер Скотт

 

Та ні для кого не є таємницею, що стрімкий технологічний розвиток, моральне зубожіння суспільства призвело до того, що наші діти, сучасникиXXIстоліття, практично не читають. Нам слід задуматися над цим, адже не читаючі діти – це деградоване суспільство. Надіюсь, наш маркетолог зможе допомогти виправити ситуацію.

 

6.Рольова гра

Учень-маркетолог

А чи були ви коли-небудь в Англії? Якщо ні, то у нас для вас є унікальна осіння пропозиція (слайд 9) : чудова англійська природа, загадкові замки, знайомство з чарівними модницями , особисті зустрічі з королівськими особами , можливість побачити справжній лицарський турнір. Тільки зараз, тільки тут, в туристичній агенції за адресою: шкільна бібліотека гімназії №2, вас чекає віртуальна подорож на будь-який смак (слайд 10) : спілкування з героями твору «Айвенго» російською чи українською мовами; для тих, хто любить короткі мандрівки, - у нас скорочений виклад «Айвенго» з цікавими ілюстраціями; а для справжніх цінителів минувшини – «Айвенго»+ енциклопедія. Приходьте до нас, і, повірте, ваша мандрівка книгою «Айвенго» буде незабутня.

 

7.Слово вчителя

Дякую … за чудову рекламу і маю надію, що хто ще не прочитав твір, зробить це обов’язково.

А зараз прийшов час перевірити, як ви оформили візитну картку письменника. Хто бажає прочитати?

 

8.Повторення вивченого.

Щоб перейти до наступного етапу уроку, нам потрібно пригадати вивчене вами раніше. В шостому класі ви уже знайомилися з таким епічним жанром як роман. Давайте згадаємо визначення.

 

Роман – один із жанрів епічної розповідної літератури, великий за обсягом твір, складний за будовою, прозовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. (слайд 11)

 

  • Ви вже знайомі з таким різновидом як пригодницький (авантюрний) роман. Давайте пригадаємо його особливості.

Пригодницький роман – великий за обсягом, переважно прозовий твір із гострим динамічним сюжетом та пригодницькими ризикованими ситуаціями.

 

  • Які пригодницькі романи ви можете назвати?

(Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан», Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів»)

 

9.Літературознавчий коментар.

Сьогодні ми познайомимося з новим різновидом роману – історичним. (Слайд 12)

 

Історичний роман – роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює у художній формі певний період історії.

Саме Вальтер Скотт є творцем жанру історичного роману. Які ж особливості романів англійського письменника?

 

  • Автор дає широку панораму життя минулих століть, вдало поєднує історичні факти з художнім вимислом
  • Історію показує через долі окремих осіб.
  • Історичні конфлікти поєднує із соціальними, національними, моральними.
  • В романах діють історичні особи і вигадані персонажі.
  • Серед героїв – представники різних соціальних класів.

У художньому історичному творі обов’язково має бути і вигадка (герої, сюжетна лінія), бо інакше це була б історична хроніка, а не художній твір.

 

10.Слово вчителя.

У романі «Айвенго» Вальтер Скотт зображує епоху Середньовіччя, зокрема події 12 ст. Це була доба, коли в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершувався процес закріпачення селянства. Цей процес ускладнювався вторгненням норманів. Іноземні феодали, підкоривши країну, захопили кращі землі й почасти винищили, почасти змусили поступитися місцевих англосаксонських феодалів.

 

- У яких ще творах, які ви вивчали на уроках світової літератури, події відбуваються в цей же період?

( У баладах про Робіна Гуда)

- Що змушувало селян ставати розбійниками нам повідомить історик…

 

  1. Повідомлення учня-історика

 

Наприкінці XI ст. Вільгельм Завойовник наказав провести перепис усього населення Англії, її земель і міст. Народ називав цей перепис «Страшним судом», тому що більшість селян, які потрапили на сторінки перепису, перетворювалися з вільних людей на віланів-кріпаків. У XII ст. англійські селяни були в основному покріпачені. Найвищими суддями стали феодали – власники землі. Хочеш поскаржитися на образу з боку землевласника – звертайся до його ж суду і , звичайно, не розраховуй на справедливість.

Ще в XI ст. були видані «Лісові закони», що забороняли під страхом смертної кари простому люду полювати в лісах, тому що відтепер вся дичина належала королю і феодалам.

Народ, який ще пам’ятав колишню волю, таке життя вважав жахливим і несправедливим. Але суди, варта, солдати, в’язниці, шибениці змушували людей приховувати свій гнів та образу. Та весь народ неможливо посадити за грати чи кинути під сокиру ката. Він продовжував жити надією на кращі часи, на захист доброї і благородної людини. Ця надія і сприяла виникненню народних легенд про Робіна Гуда – захисника пригноблених.

У середньовічній Англії було немало людей, які стали розбійниками через несправедливість королівського або феодального суду. Несправедливо ображені, оголошені поза законом, вони рятували своє життя, ховаючись у горах і лісах та нападаючи на багатих мандрівників.

 

12. Слово вчителя ( Слайд 14)

В Шервудському лісі, саме під цим могутнім дубом, стовбур якого досягає 12 метрів в діаметрі, збиралися розбійники. А ось таким уявляли Робін Гуда. І в нашому творі «Айвенго» цей герой виступає під іменем Локслі.

 

Розуміємо, що перед Вальтером Скоттом стояло неймовірно складне завдання: передати дух епохи, конфлікти, проблеми, постаті, одяг, побут тощо. Дуже глибоко потрібно було пірнути письменнику у підводні течії минулого, щоб подарувати людству своє чудове творіння. Щоб краще зрозуміти роман «Айвенго», наш учень-історик допоможе нам здійснити віртуальну мандрівку в 12 ст. То яка ж ти, Англіє 12 століття?

 

13. Заочна екскурсія

Учень-історик (Слайд 13)

Ось скелястий берег Англії, де в 1066 році висадилися завойовники нормани на чолі з Вільгельмом Завойовником (1), який у битві поблизу Гастінгса здобув перемогу над корінним населенням англосаксами і став володарем Англії. А це – король Англії Річард Левове Серце і його герб – три золотих леви (2). В Англії 12 ст. всіма землями володів король. Частину земель він роздавав баронам (3). За це ті присягали на вірність королю. Але не завжди горді барони спішили на поклик короля., тому король набирав на службу найманих воїнів, для яких війна стала професією і способом життя: піхотинці(4), арбалетники(5), лучники(6). А ось зразок середньовічного замку (7), який побудований за останнім словом тогочасної військової науки. Замки будувалися як захист від ворогів, в той же час були домом для господарів і їх сімей. У всіх мешканців замку були строго визначені обов’язки. На дружині володаря замку (8) лежали обов’язки вести господарство, народжувати дітей (9), крім того, прясти, шити, вишивати (10). Життя в замку було дуже одноманітним і нудним. Тому найяскравішою розвагою були рицарські турніри, що ставали визначними подіями. Щоб стати рицарем, потрібні довгі роки навчання, служби. Напередодні посвяти в рицарі юнак повинен провести ніч в пустій церкві, щоб обдумати своє рішення і порадитися з Богом (11). Ось так посвячують в рицарі (12). А от і турнір. Це трибуна для вельмож (13), рицарські намети (14), рицарі (15), нагородження переможця (16).

Частина Палестини з містами Єрусалим, Назарет і Вифлеєм називалася Святою Землею. Паломники (пілігрими) (17) відправлялися в Святу Землю, щоб поклонитися Гробу Господньому (18). Шлях паломників з Англії в Святу Землю займав десь біля 10 місяців. Після першого хрестового походу Свята Земля була відвойована в мусульман, створена нова держава – Єрусалимське королівство. Почали виникати духовно-рицарські ордени, завдання яких допомагати пілігримам і захищати фортеці. Ось рицар ордену іоанітів (госпітальєрів) (19), замок їхнього ордену (20), рицар ордену Храму (тамплієрів) (21). РицарБріан де Буагільбер з роману «Айвенго» належав до цього ордену.

 

  1. Слово вчителя.

Ось така цікава епоха захопила Вальтера Скотта

І ось які події лягли в основу роману «Айвенго».

Минуло 100 років після завоювання норманами Англії. Дія роману розпочинається з останніх років 12 ст. (приблизно 1194 р.). Країною править король Річард Левове Серце, що був у хрестовому поході і після тривалої відсутності повертається до Англії, а тим часом його брат принц Джонпрагне посісти трон. Складні стосунки встановились між норманами і саксами. До національних ускладнень долучилися ще й суперечності між селянами й феодалами.

15.Дослідницька робота

Прийшов час для дослідницької роботи. Зараз ви об’єднаєтеся в групи, і кожна група отримає своє завдання

1 група.

Використовуючи метод «Прес», довести, що «Айвенго» - історичний роман

2 група

Використовуючи прийом «Мозаїка», за матеріалом 1 розділу тексту відтворити картину доби

3 група

Визначити теми роману «Айвенго», використовуючи асоціативні малюнки

4 група

Висвітлити конфлікти твору, створивши схему

5 група

Закінчити речення:

У романі «Айвенго» Вальтер Скотт утверджує такі ідеї…

16. Оголошення учнями результатів дослідницької роботи. (Слайд 15)

17.Коментар вчителя

Ось ми з вами і почали знайомство з романом Вальтера Скотта «Айвенго». Розглянули основні теми, ідеї, конфлікти роману, довели, що «Айвенго» - історичний роман. Тому час підводити підсумки уроку.

 

IV.Закріплення вивченого, підсумки уроку.

Бесіда

  • Давайте звернемося до епіграфа уроку. (Слайд 16). Про яке нове мистецтво, пов’язане з творчістю Вальтера Скотта, говорить й. В. Гете?
  • Що нового ви дізнались на уроці?

 

Ось і закінчується наш урок. Але ми з вами тільки відкрили книгу «Айвенго», на наступних уроках ви продовжите знайомство з героями роману «шотландського чарівника».

Спасибі вам за роботу на уроці, ваші відповіді говорили про вас, і ми всі вас побачили, бо як сказав Сократ: «Скажи, щоб я тебе побачив».

V. Домашнє завдання (Слайд 17)

Візитна картка письменника

Роки життя

 

 

Місце народження

 

 

Сім’я

 

 

Навчання

 

 

Робота

 

 

Перша поетична збірка

 

 

Перший роман

 

 

Особисте життя

 

 

 

Чим особливо запам’ятався письменник

 

 

 

 

 

 

 

 

Історичний роман – роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії.

 

Особливості історичного роману:

  • побудований на історичному сюжеті;
  • відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії;
  • історична правда поєднується з художнім вимислом;
  • справжні історичні особи – з особами вигаданими.

Якби не було у творі художньої вигадки, то це була б історія, історична хроніка, а не художній твір.

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 824 | Завантажень: 65 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2017