Конкурс "Педагог-новатор 2017"
Конкурсний матеріал № 55
Назва матеріалу:
Урок української літератури « Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Обладнання: портрет Лесі Українки, відео про море, аудіозапис романсу
К. Стеценка «Хотіла б я піснею стати…», картини із зображенням моря, зірок, мрії, щастя, вислови, дидактичний матеріал.
Теорія літератури: ліричний вірш.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
З'ясування емоційної готовності до уроку (графічно):
— повністю готовий до уроку;
— частково готовий до уроку;
— не готовий до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми і мети уроку
…Так, я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити!Геть думи сумні!
«Кажуть, її бачили згорблену і самотню, сірим туманом закутану в останній її приїзд до Києва в 1913 р. Вона налягала всім своїм тілом худеньким на одну ногу, перевалювалась, ледве трималась за рятівну палицю. Тільки дивовижно великі очі світили на все лице, бездонні Горе-очі світились на всю Стрілецьку, йшло цих Двоє Очей, несли вони вимучене тортурами хвороб стражденне тіло.
Муки виснажували її з дитинства. З дитинства навчилась вона «крізь сльози сміятись». Вже у десять років з'явились перші ознаки туберкульозу лівої ноги, а незабаром і лівої руки. Потім хвороба перекинулась на легені і нирки. В одному з листів 1912 року Леся називає своє життя постійною війною з сухотами. За цю «тридцятилітню» війну вона перенесла декілька складних і болючих операцій, прикута до постелі, довго перебувала у гіпсі, ходила то за допомогою костурів, то за допомогою складного і тяжкого апарата на нозі.
Лікувалась в Криму і в Одесі, в Бессарабії і в Болгарії, в Німеччині і в Італії, в Єгипті і в Грузії. Постійна невблаганна війна тіла і духу ...» (Так писав Іван Драч у своєму творі «Слово про Лесю»).
Сама ж поетеса народилась мрійницею. Її мрії постійно блукали високо-високо в небі між ясних зір, які бачать усе на світі та глибоко-глибоко в морських глибинах, які криють у собі безліч таємниць. Осягнути світ цих мрій та визначити крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики – ось наше завдання на сьогоднішньому уроці. Ми познайомимося з поезією Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Перевірка домашнього завдання
Виразне читання та представлення словесної ілюстрації вірша « Ви щасливі, пречистії зорі ».
- Вікторина «Що пам’ятаю про Лесю Українку»
- Край, у якому народилася Леся Українка. (Волинь)
- Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
- Ім’я матері Лесі. (Олена)
- Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
- На якому музичному інструменті добре грала Леся? (Фортепіано)
- Прізвище письменниці до одруження. (Косач)
- Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
- Відомий твір письменниці – «Казка про Оха-…» (Чародійника)
- Де навчалась Леся? (Вдома) Чому?
- Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
- Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка)
- Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
—Бажання… У кожного вони свої. А що ж казала сама Леся?
«... мені здається, що я маю перед собою якусь велику битву, зякої вийду переможцем або зовсім не вийду. Коли у мене справді є талант, то він не загине, — то не талан, що погибає від туберкульозу чи істерії! Нехай і заважають мені сі лиха, але зате, хто знає, чи не кують вони мені такої зброї, якої нема в інших, здорових людей ...»
Не було чутливішого серця, не було витонченішої душі, яскравої, полум'яної, ніжної, поєднаної з інтелектом глибоким і неспокійним, — рання хвороба прискорила процес розумового і мистецького дозрівання. Розуміння поетичної місії як щоденного подвигу народжувало слова суворі і вогняні, невизначеність сприймалась як найтяжчий гріх.
— Які ж бажання висловлює лірична героїня у поезії «Хотіла б я піснею стати»?
- Виразне читання поезії «Хотіла б я піснею стати ...». Прослуховування аудіозапису однойменного романсу Кирила Стеценка.
- Словникова робота ( за питаннями учнів)
- Обмін враженнями від прочитаного:
- Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
- Яке значення мала пісня в житті письменниці?
- Опишіть море, застосовуючи текст поезії.
- Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте,про що воно співає?
- Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
- Які мотиви присутні у вірші?
- Які враження на вас справила ця поезія?
- Ідейно-художній зміст поезії «Хотіла б я піснею стати...»
Тема: Бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
Ідея: Возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Через увесь твір проходить думка про те, що пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі. А ще творити навколо себе красу, добро.
6 . Інтерактивна вправа «Ґронування».Аналіз художніх засобів.
- Головна героїня перед нами постає в образі самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя. Доберіть цитати до кожного з образів.
- Створіть «ґроно» «Художні засоби вірша «Хотіла б я піснею стати».
- Вибіркова робота (завдання учням)
Виберіть із ряду слова, якими можна було б , на вашу думку, охарактеризувати поезію Лесі Українки « Хотіла б я піснею стати».
Легкий, близький за духом, інтелектуальний, наївний, філософський,
веселий, сумний, простий, романтичний, прозорий, особистий.
Отже, поезія«Хотіла б я піснею стати», написана в жанрі ліричної сповіді, возвеличує прагнення творити красу та дарувати всім щастя, просякнута життєстверджуючим пафосом.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота.
За планом складіть «Візитку вірша» «Хотіла б я піснею стати...»
План
- Тема вірша.
- Головна думка.
- Особливості строфічної будови.
- Віршовий розмір поезії.
- Художні засоби твору.
VІ. Підведення підсумків уроку
Бесіда
- Яке враження справили на вас вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».?
- Про що мрієте ви?
- Чи маєте бажання зробити щось не тільки для себе?
- Чого навчила вас дана поезія?
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».
2. Написати твір- мініатюру , в якому розкрити значення вислову: "Мрії сьогодні - реальність завтра".
|