Шкільний портал
П`ятниця, 19.04.2024, 04:10
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор" 2018 року [192]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [0]
Конкурс "Педагог-новатор" 2019 року [217]
Конкурс "Педагог-новатор" 2021 року [321]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [437]
2022 р. Зорепад педагогічної майстерності [288]
2022 р. Кращий науково-методичний матеріал [123]
2022 р. Кращий інтернет-ресурс [26]
Конкурс "Педагог-новатор" 2023 року [580]
2023 р. Зорепад педагогічної майстерності [388]
2023 р. Кращий науково-методичний матеріал [150]
2023 р. Кращий інтернет-ресурс [42]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 3748
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Конспект уроку зарубіжної літератури «Дж. Байрон. Поема «Мазепа». Її історична основа та романтичний міф.
[ Викачати з сервера (2.39 Mb) ] 27.06.2017, 22:01

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 68

Назва матеріалу:

Конспект уроку зарубіжної літератури «Дж. Байрон. Поема «Мазепа». Її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи» та презентація.

Урок зарубіжної літератури у 9 класі

Мета: поглибити поняття про романтизм як літературний напрям; розкритизміст поеми Дж. Байрона „ Мазепа”, формувати вміння визначати ознаки історизму та романтизму у творі; розкрити риси характеру головного героя; розвивати навички самостійної роботи, дослідницької діяльності, виразного читання, логічне мислення; виховувати повагу до історії свого народу та патріотичні почуття.

Обладнання: портрет Байрона, портрети Мазепи;репродукції картин, мультимедійна презентація до уроку; текст поеми Дж. Байрона «Мазепа» у перекладі Д.Загула.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф до уроку:        

Історія не дала йому корони, як він того бажав.

Проте поезія обдарувала його, без його відома,  королівством, набагато кращим, аніж ті, які має політика… 

Супротивники ненавиділи його,

Проте жінки любили, церква прокляла його, але поети оспівали.

М. де Вогює «Мазепа. Легенди та історія.»

 

Хід уроку

I.Мотивація навчальної діяльності.

В українській історії дуже багато яскравих постатей. Проте Іван Мазепа є однією з найзагадковіших . Це найбільш відомий у Європі представник України.Надзвичайна зацікавленість ним з боку істориків, письменників пояснюється неординарністю, складністю і величчю його як особистості.

 Дж.Байрон, як і багато інших зарубіжних письменників, цікавився історією нашої країни і симпатизував Мазепі.

ІI. Оголошення теми й мети уроку.(слайди №1-2)

Сьогодні ми продовжуємо роботу над вивченням творчості відомого англійського поета-романтика Дж. Байрона.На уроці ми будемо досліджувати поему „ Мазепа”, її історичну та романтичну основу, а також з’ясуємо риси характеру головного героя -  Мазепи.

  • до уроку, ви працювали в групах, досліджували різніпитання. Починаємо роботу.

У 1818 році Дж. Байрон, перебуваючи в Італії, написав поему

„ Мазепа”. Саме  вона  відкрила європейській публіці невідому тоді країну – Україну.

Хто ж він такий – Іван Мазепа?

III.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Презентація проекту групи істориків.(слайди)

1 учень.На уроках історії України ми вже знайомилися з особистістю Івана Мазепи.

Мазепа Іван Степанович — гетьман України з 1687 по 1709 рік; видатний державно-політичний і культурний діяч кінця XVII — початку XVIII ст.Народився 20 березня 1639 року в селі Мазепинці (нині Білоцерківський район Київської області). Належав до родини відомої правобережної української шляхти. Початкову освіту отримав у школі Київського братства, згодом закінчив Києво-Могилянський колегіум та Єзуїтську колегію у Варшаві. Протягом трьох років навчався в Німеччині, Італії, Франції та Голландії, де здобув чудову європейську освіту, досвід європейського політичного та культурного життя. Знав кілька іноземних мов. Формування національно-політичних переконань І. Мазепи відбувалося під час служби при гетьманах П. Дорошенкові та І. Самойловичеві, які мали програми відродження самостійної й соборної української держави.І. Мазепа був першим українським гетьманом, який незмінно володів гетьманською булавою протягом майже 22 років (8081 днів).Період його правління характеризувався економічним розвитком України-Гетьманщини, стабілізацією соціальної ситуації, піднесенням церковно-релігійного життя та культури. На початку XVIII ст., в умовах Північної війни (1700–1721), гетьман І. Мазепа в союзі з польським королем Станіславом Лещинським та шведським королем Карлом ХІІ здійснив спробу реалізувати свій військово-політичний проект, метою якого був вихід з-під протекторату Московської держави й утворення на українських землях незалежної держави. Ця спроба зазнала невдачі.Помер у ніч з 21 на 22 вересня 1709 року в селі Варниця поблизу м. Бендери. Похований у монастирі Св. Георгія (Юрія) м. Галац (Румунія).

2 учень.У біографії Івана Мазепи цікавість і бажання нащадків знайти розгадку викликають два факти. Перший – служба гетьмана у польського короля, а потім повернення на батьківщину. Другий – це спроба здобути незалежність Україні за допомогою шведів. Спроба ця зазнала поразки внаслідок Полтавської битви 1709 р. Перший з цих фактів належить до сфери легенди, яка надовго зачарувала західний романтизм, другий – до сфери історії, що досі має дуже сильне і живе політичне забарвлення. Батько Івана Мазепи мріяв про велику кар’єру для свого сина, тому після закінчення ним Києво-Могилянськоїакадемії, вислав його служити пажем при дворі польського короля ЯнаКазимира.ЯнКазимир мав звичку щороку виряджати на чужину трьох талановитих молодиків шляхетного походження для покращення їхньої освіти. Мазепа потрапив до їх числа. Він відвідав Німеччину, Францію та Італію, здобув там прекрасну освіту і на власні очі побачив рівень культури європейських країн. У 1659 р. Мазепа повернувся в Польщу. Тим часом події міжнародної політики надали зовсім інший напрям його бурхливій долі.

3 учень.Шляхта не могла зректися своїх ілюзій щодо повновладного володіння Україною. І між давніми противниками вибухнула нова війна. Цього разу Україна мусила просити допомоги у Москви. Ян Казимир опинився у скрутному становищі: Польща мала з усіх боків ворогів, на неї наступала Швеція, Бранденбург, Трансільванія, Москва, Україна і навіть частина збунтованих польських магнатів були налаштовані вороже. Ян Казимир відчував швидкий кінець свого царювання. Мазепа допомагав йому усіма силами. Король доручав йому кілька нелегких дипломатичних місій в Україні, з якими він вдало впорався. Але Мазепа був українцем, і польські магнати не могли йому вибачити ні його походження, ні його успіхів. Під час однієї зі своїх подорожей Мазепа при нагоді викрив перед королем зрадницьку поведінку одного із шляхтичів, Пасека.Ян Казимир наказав арештувати Пасека, але спритний магнат зумів викрутитися і присягнувся помстатися Мазепі. Вони зустрілися зарік у королівських передпокоях. Пасек спровокував Мазепу на сварку. Мазепа замахнувся шаблюкою на кривдника, а така поведінка у королівських палатах на ті часи вважалася злочином. Мазепі занадто заздрили придворні, вони могли стати справедливими свідками інциденту; перш за все, він був козаком, і Ян Казимир, людина слабкої волі, не став вагатися, він пожертвував Мазепою, щоб задовольнити амбіції своєї шляхти. Мазепа втратив становище при дворі польського короля. Ця історія з життя Мазепи породила безліч міфів.

IV. Засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

1.Повідомлення учнів-літературознавців.(слайд «Мазепіана в художній літературі»)

1 учень.Відомі історики та літературознавці дійшли спільної думки, що автором вигадки про майбутнього гетьмана України був Пасек, якому невдачі Мазепи при дворі короля було замало. Пасек залишив по собі “Спомини”, які належать до найживіших творів польської літератури. Пасек вигадав у своїх “Споминах” легенду про життя Мазепи. Хоча відомо, що про події, котрі стали підставою для міфів, незалежно один від одного розповіли троє мемуаристів: Ян Хризостом Пасек, Отвіновський а також маркіз де Бонак, французький посол при дворі Станіслава Лєщинського.Пасек написав, що неподалік від маєтку Мазепи на Волині знаходився маєток Станіслава Фальбовського. Між молодим шляхтичем і юною дружиною підстаркуватого сусіда спалахнув роман. Фальбовський вистежив коханців і наказав слугам роздягнути юнака, прив’язати його до коня і пустити навпростець крізь зарості терну та глоду. Колючі гілки шмагали тіло юнака. Коли, нарешті, напівживий Мазепа дістався свого дому, сторожа та челядь спочатку не впізнали його і не одразу надали допомогу. Майбутній гетьман мало не помер.Підґрунтям до легенди стали реальні події, про які пліткував увесь королівський двір. Насправді молодий красень Мазепа закохався у шляхтянку Олену Загоровську і зруйнував її сім’ю. Навряд чи ображений чоловік міг прив’язати коханця до коня, але розповідь виявилася настільки захоплюючою, що згодом почала обростати все новими і новими вигадками.

2 учень. Одним з перших образ Мазепи увічнив у слові французький просвітитель , енциклопедист, письменник Вольтер у своїй „ Історії Карла ХІІ” у 1731р.Відомо, що описуючи пригоди молодого Мазепи, автор скористався мемуарами польського шляхтича Яна Пасека- заклятого ворога Мазепи, який мав письменницький хист і вигадав досить цікаву легенду про молодого Мазепу і про його перебування при дворі польського короля Яна Казимира. Вольтер писав: „ В молоді роки у нього був роман з дружиною одного польського шляхтича. Чоловік його коханої , дізнавшись про це, звелів прив’язати Мазепу до спини дикого коня і відпустити його на волю. Кінь був з України, він побіг туди назад, приволікши з собою Мазепу, напівмертвого від утоми й голоду. Йому дали притулок місцеві селяни...”Вольтер писав про Мазепу: „Це був чоловік хоробрий, запобігливий, невтомний робітник, не дивлячись на свою старість. ...він приніс королю надію підтримки своїм розумом... без його допомоги вся армія загинула б з голоду та бід..при цих обставинах цар запропонував Мазепі повернутись до нього, але той залишився вірним своєму новому союзнику...”.”Вольтерівський Мазепа хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, тверезо мислить. Його люблять, ним захоплюються. Саме з цього твору Байрон запозичив цю легенду як основу свого твору.

.

3 учень.Найгрунтовніший твір про Мазепу- це книгаІлька Борщака і Рене Мартеля  „ Мазепа. Життя й пориви великого гетьмана.” Ілько Борщак народився в Херсоні, навчався в Одеському університеті, жив і помер у Франції. Книгу видано у 1933 р, а перевидано у 1991 р. В ній стверджується, що Мазепа мав смертного ворога - Яна Пасека, який і вигадав легенду про помсту Мазепі польського шляхтича за стосунки з його дружиною.

Автори переконливо доводять, що такого не було, що це плід фантазії Песека. Проте історію цю підхопили митці світу як загадкову, неординарну.

А польський романтик І половини ХІХ ст., поет і драматург Юліус Словацький, який народився на Україні в м. Кремінці,  написав трагедію „ Мазепа”, сюжет якої був навіяний поемою Байрона. Але інтрига в тому, що автор показав, що до Мазепи поставились несправедливо, він не винен, оскільки захищав короля.

 

4 учень. Звертався  до образу  Мазепи і В Сосюра.

Тривалий час,  з 1929 року по 1960 рік, поет працював над твором «Мазепа».

«Я серцем хочу показать страшну трагедію Мазепи і в ній, в той час страшний незгоди, страшну трагедію народу...»

...Любив Вкраїну він душею і зрадником не був для неї... Він серцем біль народу чув, що в даль дивився крізь багнети...

Довгий часпоема була забороненим твором, і лише 1988 року була опублікована в журналі «Київ». Цей великий твір ще раз підтвердив ліричний талант В. Сосюри, для якого переживання подій було завжди ближчим за їх осмислення. Поему «Мазепа» В. Сосюра писав тоді, коли його шалено цькували за вірш «Любіть Україну!». Поетові доводилось   друкувати такі вірші, що невдовзі склали збірку «Мир».

Володимир Сосюра, на відміну від своїх попередників, по-своєму трактує постать Мазепи. Не ідеалізуючи його як неординарну особистість, поет творить, насамперед, художній образ, а не політичний портрет гетьмана. Він намагається розкрити психологію особистості Мазепи і через його образ піднести ідею державності України, її незалежності.

Основну думку поеми В. Сосюра висловив так:

Хай про Мазепу спів мій лине, Хоч він був пан, серце мав. За суверенність України Боровся він і в цім був прав.

 

Вчитель: Як ми бачимо ,постать українського гетьмана, легенда про нього справді цікавила поетів, прозаїків, драматургів.

Звичайно, не міг не захопитися такою сильною, неординарною особистістю , як Іван Мазепа,  і Дж. Байрон . Саме такі натури ставали героями його творів. А зараз ми пропонуємо ще раз поринути в поетичне слово безсмертного Байрона.Його поема «Мазепа» - це прекрасний, геніально складений віршований твір. Композиційно він поділяється на 20 невеликих частин, кожна з яких – закінчений епізод, пов’язаний з іншими епізодами.

Поема «Мазепа»  – це ліро-епічний твір. Особливість цього твору-це монолог- сповідь старого Мазепи, спомин про молоді роки за часів його служби у польського короля.

- Що таке поема?( Це ліро-епічний твір, у якому наявна розповідь про події, вчинки персонажів і водночас змальовані ліричні переживання героя, розвиток його емоцій, його внутрішній світ.)

 

-Розглянувши зміст поеми, з’ясуємо, яким  постає Мазепа у поемі Байрона.

 

3. Бесіда з елементами художнього читання.

-Яка історична подія згадується у поемі?(Полтавська битва 1709 року.Велика битва між шведською армією і московськими військами  біля м. Полтави під час Північної війни 1700-21. Після успішного завершення воєнних дій на території Речі Посполитої та Саксонії, король Швеції Карл XII вирішив завдати остаточної поразки Московській державі.Український гетьман зважився на ведення переговорів з метою створення українського шведського воєнно-політичного союзу після того, як дізнався про намір московського царя Петра І ліквідувати політичну автономію України. Цьому сприяло різке зростання податкових, військових та ін. тягарів, яких зазнавала Гетьманщина під час Північної війни з боку московської адміністрації, а також вимога царського уряду повернути Правобережну Україну до складу Речі Посполитої. Крім того, І. Мазепа прагнув забезпечити незалежність України у випадку перемоги у війні шведів.

У жовтні 1708 шведська армія вступила на українські землі. Такий розвиток подій змусив І. Мазепу відкрито перейти на сторону шведських військ і об'єднатися з ними для ведення війни з Московією. До 11 год ранку битва закінчилась цілковитою поразкою шведського війська. Карл XII і Мазепа з невеликим загоном переправилися через Дніпро й утекли в турецькі володіння. 16 тис.шведів здалися в полон. Перемога була повною і беззастережною. Карл XII надовго вибув із боротьби, а колишній гетьман Мазепа 21 вересня помер у молдавському місті Бендери у віці 70років.)

- Де і коли відбуваються події у творі? (Мазепа разом з Карлом ХIIвтікає з поля бою під час Полтавської битви).

-Знайдіть підтвердження своїм словам у тексті поеми.

(В жахливий день біля Полтави

Від шведів щастя утекло,

Навкруг порубане, криваве,

Все військо Карлове лягло.

Такий від долі жереб впав;

І Карло день і ніч тікав

Через поля, річки, діброви

В чужих і власних каплях крові).

 

-Яким зображено гетьмана на початку твору?(Він — людина похилого віку,
йому сімдесят.«Гетьман — похмурий і старий і сам, як дуб той віковий».)

 

-— Яку історію розповів Мазепа королю?(Мазепа розповів історію свого кохання до красуні Терези, що була дружиною польського шляхтича. Відтоді минуло
п’ятдесятроків)

Красунь- юнак я був тоді...

Тепер, коли вже сімдесятий

Мені минув, не гріх сказати,

Що в дні юнацтва золоті,

Бувало , кожного вельможу

З мужів чи хлопців переможу

У всій приватній марноті.

Я ж був веселий і стрункий...

Кохав я і коханим був...

Та ви ще слабість цю солодку

Не відчували -так я чув...

Ми потай бачились...Той час,

Як ми зустрілись перший раз,

Був повен туги і чекання.

Я всю віддав би Україну,

Щоб пережить таку хвилину

І знову тільки пажем буть-

Отим щасливим паничем...

І нас обох одної ночі

Схопила зграя шпигунів...

Від гніву граф оскаженів,

А я голіруч- як на сміх!

Скорився долі ...і юрба

Мене у двір поволокла.

Яка Терезина судьба,

Не скажу вам- не знаю й сам,

Отак нас доля розлучила.!

— Як польський шляхтич розправився з Мазепою?(Він наказав прив’язати його до коня )
„Коня сюди!” - Коня ввели,

Це справді був шляхетний кінь -

На Україні виріс він.

Прудкі , мов ті думки, були

І нього ноги... Дикий звір...

Мене десяток гайдуків

Йому до спини прикрутив

Тугим ремінням- і пустив...

Свисток, батіг ...і кінь побіг...

 

-Які почуття охоплювали Мазепу, прив’язаного до коня?(Він відчував гнів, страх, відчай, голод, біль. А ще бажання помститися за ганьбу)

Який же був мій гнів і страх,

 Одчай і холод, голод, жах,

Які ж я мусив мати болі —

 Коли-то, зв’язаний і голий,

Кудись у безвісті летів!

 

…Що прийде день і я вернусь

З десятком тисяч верхових

І за ганьбу свою помщусь,

І дяку графові складу

 На тих зухвалих дворових  -

За негостинну ту їзду.

- — Як Мазепа опинився на Україні? (Кінь був з України, тому й приніс юнака
на батьківщину. Напівживого Мазепу врятували козаки)

…Я б не хотів

Надокучати вам згадками,

Як гостював я в козаків.

 Вони знайшли мене в долині,

Внесли мов трупа в ближній дім

 І врятували…А потім

 Я став гетьманом в їх країні…

 

IV.Закріплення навчального матеріалу.

 

-Яким перед нами постає молодий Мазепа?(Закоханий, пережив багато фізичних і моральних мук,  майже втратив надію на порятунок)

 

- Які асоціації викликає у вас образ головного героя?

Інтерактивний прийом «Гронування»

                       незвичайний     сильна особистість

загадковийромантик    улюбленець

   закоханий жінок

волелюбний Мазепа  нескорений

                   гетьман                                                              паж короля

                               пристрасний                                     гарний

                                        освічений             союзник Карла

                                             сміливий

 

 

Складання сенканів на тему: «Мазепа».(Слайд  «Сенкан»)

Наприклад:

Герой

романтичний, національний

Приваблює, захищає, бореться

Захисник національних інтересів

Мазепа!

 

- Доведіть, що поема «Мазепа» -  це твірромантизму .

Орієнтовні відповіді:

1. „ Мазепа”- це ліро- епічна поема .Поява так званих мішаних жанрів була характерна для романтизму.

  1. Зацікавила поета сама легенда, що була таємничою,  небуденною.
  2. Представників романтизму завжди цікавили неординарні особистості .

 

 

-Які риси притаманні  Мазепі?Спираючись на гроно «Мазепа», назвіть їх.

(Він похмурий, самотній, вірний високим ідеалам (кохання, дружби, свободи, вірності вітчизні), волелюбний, внутрішньо незалежний, бунтар, непокірний, кидає виклик долі)

- Якщо поема Байрона – це романтичний твір, то Мазепа – романтичний герой. Давайте разом сформулюємо визначення романтичного героя.

(Романтичний герой -це незвичайна,суперечливаособистість, якій властиві яскраві почуття, безстрашність,пристрасність, гостра реакція на спричинену кривду і яка діє в незвичайних обставинах; це бунтар, який протиставляє себе іншим людям.)

 

— Які риси «байронічного героя» є у характері Мазепи?(Самотній, нескорений, волелюбний, бунтар зі страдницькою душею, смілива вдача, могутня воля, титанічна постать. )

- Символом чого є образ Мазепи?

(-нескореної сили;

-неспокійної душі;

-вільної людини;

-постійної небезпеки;

-свободи, нації.)

 

Вчитель: Образ Мазепи створено не тільки в літературі , але й у музиці та  живописі.

- Розповідь підготовленого учня.(Слайд)

Автором  кількох музичних творів про Мазепу був  Ференц Ліст - геніальний угорський композитор і піаніст, був знайомий з В.Гюго, прекрасно знав легенду про Мазепу та поему Гюго, яка його і наштовхнула на створення етюду „. Мазепа”, який був написаний в період з 1841 по 1861рр. Всього, протягом свого життя Ференц Ліст написав шість творів, присвячених Мазепі: перший етюд для фортепіано 1827 р.; Трансцендентальний етюд ч. 4 "Мазепа" 1838 р., (присвячений В. Гюго); Трансцендентальний етюд ч. 4 «Мазепа» 1840 р. (змінена версія твору 1838 р.); Симфонічна поема «Мазепа» 1851 р.; «Мазепа» для двох фортепьяно 1855 р. та для фортепьяно на чотири руки 1874 р .Під час своєї подорожі 1847 року Ф. Ліст дав концерти у багатьох українських містах: у Києві (на сцені Актової зали Червоного корпусу Київського університету), Чернівцях, Єлисаветграді, Житомирі, Немирові, Бердичеві, Кременчуці, Львові, Одесі, Миколаєві. Під час гастролей у Києві у лютому 1847 року Ференц Ліст познайомився з Кароліною Вітгенштейн, близька дружба з якою триватиме протягом усього його життя. Саме цій жінці композитор присвятить усі свої симфонічні поеми. Кароліна Вітгенштейн мала маєток на Поділлі у Воронівцях, у якому гостював Ференц Ліст. Саме тут на теми українських народних пісень «Ой, не ходи, Грицю» та «Віють вітри, віють буйні» він написав п'єси для фортепіано «Українська балада» і «Думка», які увійшли до створеного у 1847—1848 роках циклу «Колоски Воронівець».

 

- Презентація підготовленого учня  «Мазепа в живописі» з коментарем.

(Перегляд слайдів під музику етюду Ф. Ліста «Мазепа»)

 

V.Підсумок уроку.

 

-Як ви розумієте епіграф до уроку? (Вчитель зачитує епіграф)(Слайд)

Поясніть словосполучення відносно до образу Мазепи.

«Історія не дала йому корони»

«Поезія  обдарувала його  королівством»

«Супротивники ненавиділи його»

«Жінки любили»

«Церква прокляла його»

 

-Що таке поема?

 

Інтерактивний прийом «Мікрофон» (Слайд )

 

- Що вразило вас у поемі?

   -Що найбільше запам’яталося?

   - Що нового дізналися?

 

VI. Домашнє завдання.(Слайд)

 Учні виконують 1 завдання на вибір.

  1.  Дати письмово відповідь на питання: « Що нового я дізнався про гетьмана Мазепу?»4 – 6б.)

    2.Виписати цитати до характеристики образу Мазепи.(7 – 9б.)

3. Твір-мініатюра « Риси романтичного героя в образі Мазепи за однойменною поемою Дж.Байрона».(10 – 12б.)

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 6547 | Завантажень: 160 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2024