Шкільний портал
Субота, 23.09.2017, 00:36
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 2981
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Урок української мови у 5 класі «Правила вживання апострофа»
[ Викачати з сервера (3.83Mb) ] 27.06.2017, 22:02

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 71

Назва матеріалу:

Урок української мови у 5 класі «Правила вживання апострофа»

Слайд №1

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського письменника Т.Г.Шевченка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок.

Обладнання: портрет Т.Шевченка, виставка художньої літератури, картки з роздатковим матеріалом, підручник, загадки про апостроф.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

 - Добрий день, діти! Сьогодні 23 лютого, ми проводимо черговий урок української мови.

Відкриймо зошити і запишімо число , класна робота.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Слайд №2

Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського поета М.Рильського (зачитати):

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

М.Рильський

І не випадково. Саме в березні все людство вшановує пам'ять цієї видатної людини.

Діти, так кого ми називаємо Кобзарем?

Слайд №3

Так, це Тарас Григорович Шевченко. Ним створено дуже багато віршів, поем, намальовано картин. Я підготувала невеличку виставку картин Кобзаря. Це тільки невеличка частиночка і сьогодні ви матимете змогу ознайомитися з ними.  Отже, всі завдання з української мови, які ми з вами виконуватимемо, будуть пов’язані з життям Великого Кобзаря.

  • А тепер, діти, давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку.

Перевірка домашнього завдання

1. - Після яких букв в кінці та в середині слів пишеться ь? (д,т,з,с,ц,л,н якщо ці букви передають м’які приголосні звуки).

 -    М’який знак не пишемо ( після б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х та р).

  • Що ви знаєте про букву н перед ж, ч, ш, щ? ( не пишеться ь).
  1. - А зараз ми перевіримо домашнє завдання (вправа 273)

3. Бесіда.

 - Давайте пригадаємо, які правила вживання апострофа вам відомі з уроків української мови у початкових класах?

Слайд №4

 - Чому в словах свято і вдячність апостроф не вживається? (апостроф не ставиться, якщо букви я, ю, є позначають один звук і вказують на м’якість попереднього приголосного)  

- Якою повинна бути вимова слів з апострофом? (роздільною вимовою твердих приголосних)

4. Робота «в парах». Взаємоперевірний диктант:

 А) А тепер перевіримо, як Ви вмієте писати слова на вивчені правила.

Записати під диктовку слова, потім обмінявшись зошитами, перевіримо написання цих слів.

Присвята, Кобзар, сходить місяць, в’янути, вільний, сонце заходить, гори чорніють, бур’яни, цвях, ріднесенький, пам'ять.

Слайд №5  (Учні звіряють)

Б) Учням першої групи було задано додому підібрати цікавий матеріал до теми, яку ми будемо вивчати. (Учні зачитують загадки, вірші)

  • Прослухавши загадки і, відгадавши їх, ви здогадалися про який знак ми будемо говорити на уроці?

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Слайд №6

  • Так, діти, сьогодні на уроці ми працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Ця тема для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом та вільно користуватися ними у мовленні, відчувати красу і геніальність поетичного слова Великого Кобзаря – Т.Г. Шевченка.
  • Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю вам гарного настрою і успіхів.
  • Запишімо тему уроку в зошит.

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

  1. На дошці записані пари слів.
  • Дослідіть, чому в словах б’є, солов’ї, сім’я, бур’ян, п’ють апостроф пишеться, а в словах пюре, ряска, ательє не пишеться? Записати слова фонетичною транскрипцією.

(У І випадку ми вимовляємо розділові тверді приголосні від звукосполукийа, йу, а в ІІ випадку ці букви стоять після м’якого приголосного  і вимовляються злито).

Слайд №7

Слайд №8

  1. Прочитаймо  правило в підручнику (ст.130)
  2. А зараз виконаймо вправу 289. Виписати 3 слова з апострофом, 3 – без апострофа.

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Письмо по пам’яті. (Прослухати  вірш, запам’ятати, а  потім  записати  якнайбільше  слів  з  апострофом).

Слайд №9Перевірка.

- Який ще вірш Т.Г, Шевченка ви знаєте, де згадується про сім’ю?

Слайд №10 («Садок вишневий коло хати»)

Фізкультхвилинка

3. Робота на картках

- працюємо в парах, але ви визначаєте самостійно,  хто буде відповідати при перевірці.

- на місці пропусків були помилки, що їх допустили учні. Які це помилки?

Слайд №11Відредагуйте текст:

Зійди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют… співом солов…ї. В народі кажут…, що це єдине місце в Україні, де живе 12 видів солов…їв. Як тіл..ки спаде вечір, солов...ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают… зачаровано цю солов…їну хвалу Кобзареві і Дніпру, що в…ється в підгір…ї, і широке українс..ке село, і вся Україна!

Слайд №12(Перевірка)

  1. Гра  «Третійзайвий»

- Щобпіднятисясхідцями на Тарасову гору, потрібноусунути «перешкоди»: підкреслити «зайве» слово, пояснитисвійвибір. (Слова записані на дошці)

 

1.   Очеретянці, дерев’яний, рум’яний.

2.     Тонший, черв’як, менший.

3.     Батько, призьба, трав’янистий.

4.     Юність, сміється, умивається.

5.     Цвях, свято, черв’як.

6.     Цар, вчотирьох, Кобзар.

7.     Мавпячий, буряк, порядок.

 

Ключ.   У кожному «зайвому» словіпідкреслити другу від початку букву – вийденазваТарасової гори

 Слайд №13(Чернеча).

 

  1. Вправа 287 (письм.)

 

VI.Узагальнення і систематизаціязнань.

Слайд №14Бесіда.

  • З якою метою вживається в словах апостроф?
  • Перед якими буквами він ставиться?
  • Скільки звуків позначають тоді ці букви?
  • В яких випадках апостроф не вживається? ( після б, п, в, м, ф, якщо перед ними є кореневий приголосний, крім р ).

VII.Підсумок уроку.

 Слайд №15Рефлексія «Мікрофон»

  • Чи важка була тема?
  • Знати правило вживання мені потрібно для того, щоб…
  • Який вид роботи найбільше сподобався?
  • На уроці я навчився (-лася)…,

 

VIII. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання:

Слайд №16Параграф 36, вправа 286

 

 

 

 

Картка №1

Відредагуйте  текст. Вставте потрібні букви.

Зайди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют…співом солов..ї. Як тільки спаде вечір, солов..ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают…цю солов..їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в..ється в підгір…ї, і вся Україна.

----------------------------------------------------------------------

Картка №1

Відредагуйте  текст. Вставте потрібні букви.

Зайди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют…співом солов..ї. Як тільки спаде вечір, солов..ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают…цю солов..їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в..ється в підгір…ї, і вся Україна.

----------------------------------------------------------------------

Картка №1

Відредагуйте  текст. Вставте потрібні букви.

Зайди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют…співом солов..ї. Як тільки спаде вечір, солов..ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают…цю солов..їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в..ється в підгір…ї, і вся Україна.

----------------------------------------------------------------------

Картка №1

Відредагуйте  текст. Вставте потрібні букви.

Зайди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют…співом солов..ї. Як тільки спаде вечір, солов..ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают…цю солов..їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в..ється в підгір…ї, і вся Україна.

 

 

Загадки  про  апостроф

 

Я  такий  же, як  знак  розділовий,

Я  відомий  усій  дітворі.

Та  в  словах  української  мови 

Я  пишусь  не  внизу, а  вгорі.

 

Що  за  особливий  знак,

Що  не  вимовляється  ніяк,

Але  з  ним  поруч  звуки  інші

Звучать  при  вимові  твердіше.

 

Я  такий  собі  графічний  знак,

Але  не  вимовляюся  ніяк.

Відгадайте, діти, хто  я,

Живу  у  слові  я  сім'я.

 

Я  є  в  під'їзді  і  в  сім'ї,

Є  я  і  в  слові  солов'ї.

А  от  зі  слова  п'ять

Мене  не  витягнеш   ніяк.

 

А  чи  знаєте  ви, діти,

Про  найцікавіший  знак  на  світі?

Округлий, пузатенький, із  хвостиком  маленьким.

Став  після  приголосних  лиш

Та  після (р'), мій  друг, облиш.

Рідню  хорошу  знак  цей  має:

Орфоепія  про  нього  дбає,

Фонетика  найважчі  справи   доручає.   

 

Це не літера, а знак –

Не поставиш абияк!

З ким у нього дружба є?

Тільки з Ю, Я, Ї та Є!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 27 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2017