Поширення тексту «Віночок» з використанням допоміжних слів (прикметників). Урок розвитку зв’язного мовлення
Автор: Мартинюк Ганна Михайлівна, вчитель початкових класів НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, гімназія» №5 м. Славута Хмельницької області
Мета: Навчити учнів поширювати текст з використанням допоміжних слів (прикметників) для побудови зв’язного висловлювання; розвивати мовлення, мислення; розширити світогляд учнів , виховувати повагу до традицій українського народу; розвивати уяву про традиції та звичаї українського народу, його символи та обереги.
Обладнання: тексти про вінок на кожну парту; зображення вінка; опорні слова, зображення квітів, які вплітали у вінок.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
1.Привітання класу з гостями.
Добрий день, у добрий час,радо ми вітаєм вас! (учні)
2.Привітання вчителя з гостями.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Діти , який зараз місяць ?
2.Охарактеризуйте, якй місяць квітень ? ( доповнюючи вислови прикметниками.)
3. Якщо місяць квітень славиться квітами , то ж давайте відгадаємо загадки про квіти.
4.Відгадування загадок (про квіти), добираючи прикмтники за кольором.
Куди вітер занесе,
Приживеться там й цвіте.
Нескоримий дух у ній
Зветься квітка … (білий деревій)
Зеленшовком і зимою, й літом в’ється,
Про життя та квітка знає і безсмертя.
Цвітом оживить сумний затінок,
У лісочку бавиться … (синійбарвінок)
Щоб складалась материнська доля,
Квітнуть навесні сади плодові.
Щоби дітки були гарні і міцні,
В цвіт увібрались… (рожевіяблуні)
Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга…
(жовто-гарячі чорнобривці)
Цвіте білим навесні, а на осінь китиці червоні,
Щоб була краса дівоча, була врода.
Незрівнянно гарна, як наша країна,
Заплітають в оберіг… (червону калину)
Що би відданість була в любові
Є чар-зілля у дівочому вінкові.
Щоб душа і думка були чисті,
Зацвіта гарненький , духмяний … (зелений любисток)
Ой у полі ростуть кошики,
Квіти ті неначе неба трошки.
Від лихої бережуть ворожки,
Квіти…(синьоокі волошки)
Наче крові краплі в полі,
Тих хто воював за долю.
Квітка та печалі знак,
Символ смутку…( червоний мак)
Батька хату осява,
Струнка, байхова барва.
Щоб надія не в’яла,
Квітне роду берегиня …( рожева мальва)
А ще є квітка – довіра,
Вона має сонце всередині.
В неї чисті, білі пелюсточки - свашки,
Про дівочу долю розповість … ( біла ромашка)
Ту дівчину синьооку
Завжди стрінеш край потоку.
В неї ніжки вмиті в росах,
В неї небо сяє в косах. ( голуба незабудка)
5. -Де всі ці квіти ростуть?
6.-А чи подобаються вони вам?
7.Проблемна ситуація ( фото українки без вінка)
- Подивіться на україночку.
- Як ви вважаєте, чого не вистачає до її вбрання?
(Для того щоб дізнатися , саме чого не вистачає до її вбрання , відгадаємо загадку.)
.Загадка
- У гаю, на лузі, в полі —
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім посідали в полі,
Щоб сплести... (вінок).
- - Де всі ці квіти ми можемо разом зустріти?
Фото українки у вінку.
Вінок – невід’ємна частина українського жіночого національного костюма. Це не тільки прикраса, це – оберіг, «таємничий знахар душі».
А волошок, маку скільки
Материнка, сокирки,
І дзвіночки, і васильки –
Все нам добре на вінки .
8.Асоціативний кущ.
Подивіться на вінок.
- Навіщо віночок на голові для дівчини?
Назвіть слова – асоціації до слова віночок. (прикраса, квіти, оберіг, стрічки).
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.
Так , як ми живемо в Украіні, саме текст про украінський вінок ви будете поширювати за допомогою допоміжних прикметників;
дізнаємося багато нового про обов’язковий елемент дівочого українського вбрання – вінок. Результатом спільної праці стане власне висловлювання про рослини , які вплітали дівчата до вінків.
ІV. Робота над новим матеріалом.
Український вінок – це теж рослинний символ нашої країни, це частина українського національного костюма. Отож недарма кажуть, що плести вінок – то справжнє мистецтво.
3. Робота в парах.«Сплетемо вінок» картки.
Зараз ви попрацюєте в парах. Кожна пара на парті має зображення квітки, яку вплітають у вінок, із зворотного боку текст. Опрацюйте його. Познайомте нас із отриманою інформацією. Після відповіді ви свою квітку вплетете в наш віночок.
ДЕРЕВІЙ. Найпочесніше місце у вінку належало деревію. Ці дрібненькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, яку в народі називають деревцем. Насіння цієї квітки вітер розносить далеко – далеко. Ця рослинка завжди цвіте. Вплітали дівчата цілі грона цих квіточок, бо у вінку деревій є символом нескореності.
БАРВІНОК. Особливе місце у вінку належить барвінку – символу життя і безсмертя людської душі. Взимку п’ють відвар з барвінку проти застуди, влітку барвінок прикрашає святковий хліб, хату. Барвінок у пошані весь рік.
ЛЮБИСТОК І ВОЛОШКА. За легендою любисток і волошка, колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими відвертими. А коли померли пташки, то проросли квітами, пахучими рослинами – любистком і волошкою. Ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.
Мак . Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду і є символом печалі та туги. Дівчата, які вплітали у віночок мак , одночасно пов’язували до нього червону стрічку – символ магічності й печалі.
МАЛЬВА. Багаторічна рослина з високим стеблом і великими яскравими квітами. Символізує віру, надію, любов.
БЕЗСМЕРТНИК. Квіти безсмертника тамують головний біль, гоять виразки та рани. Безсмертник у вінку є символом здоров’я.
РОМАШКА. Наймолодша у вінку – ромашка. Її стали вплітати у вінок, коли переконалися, що вона не лише красива, але і сильна лікувальними властивостями рослина. Ромашка у вінку є символом добробуту та дівочої чистоти.
ХМІЛЬ. Перевивають віночок батіжком хмелю – символом гнучкості та розуму, що несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові.
ЧОРНОБРИВЦІ. Чорнобривці у віночок вплітали з першого вінка. Вважаючи, що квіти допомагають позбутися головного болю.
(На дошці сплетений вінок із 10 карток – квітів)
V.Робота над поширенням тексту «Вінок»
- Читання тексту вчителем.
- Діти, чи сподобався вам даний текст?
- А на вашу думку , це текст простий , чи поширений?
- Чим відрізняється простий текст від поширеного?
- Слів якої частини мови тут використано найменше ( допомога : нещодавно її вивчили)
- А для чого служать прикметники?
- На які питання вони відповідають?
8.Робота з допоміжними словами , які прикріплені на дошці, і віночок , сплетений учнями класу.
Фізкультхвилинка
VІ. Поширення тексту « Віночок» з використанням допоміжних слів (прикметників)
VІІ. Читання першого тексту учнями.
VІІІ. Підсумок уроку.
|