Виховний захід – урок
«Життєві цінності. У чому смисл життя?» 8-9 класи
Автор: Поліщук Олена Олександрівна, практичний психолог та соціальний педагог Ірпінської вечірньої загальноосвітньої школи ІІ – ІІІ ступенів Ірпінської міської ради Київської області
Мета:
- Визначити та поглибити розуміння учнями поняття «Все в твоїх руках».
- Розширити уявлення поняття «Цінність» та «Життєві цінності» та їх зв’язку з сенсом життя.
- Розвивати вміння визначати головне у міркуваннях з приводу впливу наявних у людини життєвих цінностей на формування її життєвих орієнтирів та гідного життя.
- Виховувати повагу та любов до себе, своїх цінностей, власного життя.
План:
- Організаційний момент
- Повідомлення теми та мети заняття.
- Актуалізація опорних знань - Притча «Все в твоїх руках»і ….
- Основна частина:
А) Цінності, життєві цінності і сенс життя.
Б) Робота в групах: «Наші життєві цінності».
В) Мистецтво жити гідно зі смислом.
- Висновки та зворотній зв’язок.
Хід заняття:
1. Організаційний момент
Добрий день, рада кожного з вас бачити. Зараз привітаймо один одного потиском рук…
2. Повідомлення теми та мети заняття.
3. Актуалізація опорних знань - Притча «Все в твоїх руках» і ….
Послухаємо уважно притчу і подумаємо що відповів майстер,його відповідь – назва притчі.
Давним-давно в старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здатний з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді»?Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Він міцно тримав метелика у зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.
Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:«Все в твоїх руках».
Обговорення:
- Для чого майстер так відповів учню?
- Чому майстер навіть не подивився на руки учня?
- А чи все в наших руках?....
Так діти, в певної точки зору все в наших руках, і сенс життя також в наших руках. Тільки важливо знати яким змістом життя наповнювати, щоб воно було корисним і щасливим.
Сенс життя тим багатше і тим багатогранніше, чим більше сенс дій людини виходить за межі її власних дрібних і корисливих інтересів, за межі повсякденної боротьби за виживання, заради самоствердження. Таке значення неможливо нав'язати ззовні. Це результат глибокого і щирого внутрішнього переконання і, перш за все, усвідомленого вибору свого життєвого шляху і призначення.
Наскільки людина створює свою власну систему цінностей, свій світогляд, свою картину світу і сенс життя ми і дізнаємось сьогодні.
4. Основна частина:
А) Цінності, життєві цінності і сенс життя.
Ми з вами зараз спробуємо зрозуміти, що найголовніше потрібно знати людині, щоб виховувати себе. Що характерно для відповідальної, вільної особистості, яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, має свій світогляд …любить своє життя. Поговоримо і подумаємо про це.
Як ви вважаєте, що таке цінність?
Філософське вчення про цінності і їх природу називається аксіологією (від грецького – Axios -цінність і logos- вчення). Існує багато визначень щодо цінності,а ми відзначимо лише деякі з них:
• Цінність - це цілі, які стоять перед людиною, значимість тих чи інших факторів для особистості;
• Цінність – це поняття, яке вказує на культурне, суспільне й особистісне значення (значимість) явищ і фактів дійсності;
• Цінність - це норма, яка має певну значимість для соціального суб'єкта…
Отже, враховуючи ваші думки та визначення словників, як ви думаєте: наскільки важливі цінності для людини в житті ?
Спробуємо дізнатись які ж цінності важливі у нашому особистому житті.
Б) Робота в групах: «Наші життєві цінності».
Дітей об’єднуємо у групи…. по творчому і капітанам групи завдання даємо:
Завдання 1
- Напишіть всі відомі вам життєві цінності людини. (5 хвилин).
- Розподіліть на категорії (духовні, матеріальні). (3-5 хвилин).
- Виберіте з них ті, які хотіли б застосовувати в житті (поясніть чим вони значимі для вас).
- Оберіть з усіх цінностей найголовніші 1-3 і поясніть чому.
Наприклад: сім'я, здоров'я, краса, доброта, талант, життя, здатність, батьківщина, робота, довіра, гроші, кар'єра, розкіш, професія, престиж, рідні, активна життєва позиція, обізнаність, компетентність, справедливість, милосердя і т.д.
Завдання 2
- Кожна група отримує вислови, які треба пояснити.
- Назвати, яку цінність вони описують.
- Чи важлива вона у житті?
1 група:
- Без дружби ніяке спілкування не має цінності;
- Друзі пізнаються в біді;
- Старий друг краще нових двох;
- З другом веселіше при удачі, легше в біді;
- Ні одного друга - шукай, а знайшов - бережи.
2 група:
- Любові всі роки покірні;
- Всьому початок - любов ...;
- Любіть в житті тільки один раз: се є закон природи і рада розуму;
- Любов завжди залишиться зерном і центром, на який навивається вся поетична нитка.
3 група:
- Щастя - це хороший настрій, добробут, гармонія, симетрія і незворушність;
- Не ганяється за щастям: воно завжди знаходиться в тобі самому;
- Коли ти щасливий сам,
- Щастям поділися з іншим!
4 група:
- За добро добром і платять;
- Справжня доброта полягає в доброзичливому ставленні до людей;
- Доброта без розуму порожня;
- Добра людина в добрі живе повік;
- Щоб оцінити доброту в людині, треба мати деяку частку цієї якості і в самому собі.
Висновки...
Як ми бачимо суть одна, життєві цінності формують, те заради чого живе кожен з нас - сенс життя кожного з нас.
В) Мистецтво жити гідно зі смислом.
Мистецтво жити гідно зі смислом – це вміння правильно вибирати життєві орієнтири і життєві цінності.
Зараз, в групах, ви вибирали, при виборі сумнівалися, радилися, боялися помилитися… ... Любі мої, а життя – це завжди вибір. В житті завжди доводиться робити вибір за який саме ми несемо відповідальність.
Зараз я хочу згадати одну притчу. Послухайте притчу про те, як дідусь вчив свого онука жити і робити правильний вибір.
Послухайте одну цікаву просту притчу:«Що таке життя»і подумайте, що відповів дідусь.
Притча «Що таке життя».
Старий дідусь пояснює маленькому онукові, що таке життя.
ДІДУСЬ: «Чи бачиш, життя – це постійна боротьба всередині тебе двох вовків. Один вовк уособлює собою страх, ненависть, зло, неприязнь, брехню, жадобу...
А другий вовк уособлює любов, повага, доброту, радість, щирість, правду… ».
ОНУК: «А який же вовк зрештою перемагає?».
- Як думаєте що відповів дідусь своєму онукові?
ДІДУСЬ: «Той, якого ти годуєш ...».
- Чому?
- Що означає боротьба двох вовків?
- Що означає годувати свого вовка?...
Послухайте ще одну цікаву притчу і подумайте чому вона нас вчить?
Притча «Життя - це ...»
Якийсь молодий чоловік йшов по брудній дорозі і раптом побачив у бруді золоту монетку. Він нахилився і підібрав її. Пішов далі в пошуку інших монет. І дійсно, вони іноді траплялися йому під ногами. Так пройшло все його життя. Коли він помирав, його, глибокого старого, запитали, що ж таке життя. Він відповів: «Життя – це брудна дорога, на якій трапляються іноді золоті монети».
Обговорення:
- Чому вчить нас ця притча?
- Чому саме таке визначення життя дав старець?
- Чому прожив життя саме так?
- Чи був у нього вибір?
- Як могло бути інакше?
Життя - це благо, дар, який дається людині лише одного разу. І від неї залежить, яким змістом наповнить вона своє життя.
А доречі, не секрет, що життя складається з прожитих років, місяців,тижнів,днів,годин,хвилин… - і саме від нас, нашого вибору залежить чим саме заповнимо ми цей свій життєвий час.
Згадаю рядки з одного цікавого вірша С. Маршака доречні на цю тему:
Мы знаем: время растяжимо. Оно зависит от того,
Какого рода содержимым Вы наполняете его.
5. Висновки та зворотній зв’язок.
Бажаю вам виховувати в собі такі життєві цінності, які характерні для відповідальної, вільної особистості; яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, жити гідно та любити власне життя, цінуючи його !!!
Живіть з усвідомленими життєвими цінностями, щоб життя було сповнене щастя.
УСПІХІВ І ЩАСТЯ !!!
|