Конкурс "Педагог-новатор 2023"
Конкурсний матеріал №274
Номінація: "Кращий науково-методичний матеріал"
Назва матеріалу:
«Емпатія у вихованні та розвитку особистості дитини – сенс, актуальність. Роль батьків, педагогів, соціуму»
Емпатія - це відгук людини на почуття і стан іншого. Емпат чітко бачить і розуміє, що саме відбувається зі співрозмовником в даний момент (в емоційному плані). При цьому він порівнює свої власні вчинки, думки і емоції зі станом цієї людини. Наприклад, коли ми читаємо книгу або дивимося фільм, то волеюневолею намагаємося увійти в роль головного героя, опинитися на його місці (співпереживаємо йому) - це теж прояв даного почуття, закладеного в нас природою, що обумовлено схильністю до «емоційного відгуку» через вродженні здібності.
Емпатія не притаманна людині від народження, а розвивається в процесі життя при взаємодії дитини з людьми. У зовсім маленьких дітей емпатія відсутня, але присутній егоцентризм - зосередженість на власному «я»: - весь всесвіт для мене одного.
Найперша умова - отримання власного позитивного досвіду - це основа для розвитку емпатії. Дитина навчається, дивлячись на інших людей, спостерігаючи за їхньою взаємодією і величезне значення відіграє те, як родина, педагоги та інші оточуючі ставляться до дитини. Наступний етап розвитку емпатії у дитини - це усвідомлення дитиною власних емоцій і почуттів. Той, хто може розуміти, що з ним відбувається, буде краще згодом розуміти почуття іншої людини. Заключний етап розвитку емпатії - усвідомлення того, що ймовірно відчуває інша людина,це вже перехід власне до співпереживання. На цьому етапі батькам важливо розмовляти з дітьми, важливо обговорювати різні ситуації, які виникають у житті. Для практики підходить все: реальні життєві ситуації, які відбулися з вами або з іншими людьми, ситуації, взяті з художніх творів, фільмів чи мультфільмів. Ви можете обговорювати як життєві ситуації, учасником яких є ви або дитина, так і ті ситуації, в яких ви - сторонній спостерігач.
|