Шкільний портал
П`ятниця, 26.04.2024, 08:23
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор" 2018 року [192]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [0]
Конкурс "Педагог-новатор" 2019 року [217]
Конкурс "Педагог-новатор" 2021 року [321]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [437]
2022 р. Зорепад педагогічної майстерності [288]
2022 р. Кращий науково-методичний матеріал [123]
2022 р. Кращий інтернет-ресурс [26]
Конкурс "Педагог-новатор" 2023 року [580]
2023 р. Зорепад педагогічної майстерності [388]
2023 р. Кращий науково-методичний матеріал [150]
2023 р. Кращий інтернет-ресурс [42]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 3748
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Розробка уроку літературного читання 4 клас “Олена Пчілка «Котова наука»
[ Викачати з сервера (21.3 Kb) ] 28.06.2017, 22:31

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 114

Назва матеріалу:

Розробка уроку літературного читання 4 клас “Олена Пчілка «Котова наука»

Мета: збагатити знання учнів про життя і творчість Олени Пчілки;   вдосконалювати уміння виразно читати байку; характеризувати дійових осіб; формувати навички визначати головну думку прочитаного твору; визначати суттєві ознаки байки; сприяти розвитку комунікативної,інформаційної  та читацької компетентності учнів; виховувати почуття відповідальності і справедливості.

Обладнання:мультимедійна  презентація , картки з завданням для груп , музичний супровід, стікери у вигляді  гербер.

                                         ХІД  УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ

 Психологічна настанова

Діти, в нас сьогодні ніби свято,

Гостей зібралося багато,

Ану ж на них ви подивіться,

І  в привітанні уклоніться.

А тепер тихенько поверніться,

Один одному всміхніться.

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько!

Будемо починати.

Настала чудова пора року – весна . В цей час починають розкриватися квіти.

Сьогодні протягом уроку ми будемо формувати букет для одніє видатної жінки. Для кого ви самі відгадаєте трішечки пізніше. Після кожного виконаного завдання  в букет буде додаватися одна квітка.

ІІ. МОВЛЕНЕВА РОЗМИНКА

1.Робота над скоромовкою

 Гра «Дощик». Діти читають хором.

- Накрапає дощик(тихо)

- Дощ пускається сильніше(голосніше)

2

- Злива(голосно)

- Дощ слабшає(тихіше)

- Дощ припинився

Котик, кіт – коточок,котивсь як клубочок,закотивсь у куточок, котик, кіт-коточок.(Слайд 1)

2.Гра  «Акторська майстерність»

Прочитати текст відповідно авторських ремарок.( Для розподілу ролей використовується  чорна скринька)

1)Коли б ти знав , як я злякався за тебе! (Із острахом)

2)А чи не спіткає нас якесь лихо в путі? (  З тривогою)

3)Дуже радий, що ти врятувався , братику мій! (Радісно)

4)Пішов! Гора повалилася з плечей!(З полегшенням)

(Пригадайте з якої байки взяті ці фрази.)

5)Прийшла! Знати, так тому і бути! (Із острахом)

6)Прийшла! Знати, так тому і бути!(Радісно)

7)Пішов!.. Прийде або ні? Загадка…(Замислено)

8)Борони боже від таких зустрічей! ( З полегшенням)

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра « Хто краще?»

Конкурс на краще виразне читання з пам’яті байки Л. Глібова «Зозуля і Півень».

ІУ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні у нас останній урок на якому ми будемо вивчати байки. Що таке байка і її особливості ви пригадаєте , коли прочитаєте деформований текст.

йБака – венеликйи ,найтішечас вашорвіний втір чаповнольго змісту. У кахбай в захраоб травин,сорнил,них зір преметівд нобжеразо делюй.

(Байки невеликий , найчастіше віршований твір  повчального змісту. У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей.

3

1.Асоціативний кущ

Які ще ви знаєте літературні жанри?

                  Казки                Вірші            Оповідання

Повісті           Літературні жанри                        Байки

      П’єси       Загадки        Скоромовки

 Перу людини ,чию творчість ми будемо сьогодні вивчати на уроці , належали і вірші, і загадки, і скоромовки, і байки, і п’єси .

2.Щоб дізнатися тему нашого уроку ви повинні розшифрувати її.

19,16,7,18,1

20,28,12,16,15,1

15,19,23,19,3,1

18,1,24,15,1

Справжнє ім’я Олени Пчілки - Ольга Петрівна Драгоманова - Косач . ЇЇ псевдонім абсолютно точно  характеризує  цю жінку , яка невтомно і не покладаючи рук працювала.

У.Ознайомлення з творчим і життєвим шляхом письменниці.

Виступ учнів (доповідачів).

1.Поетеса, автор прозових та драматичних творів, перекладач, науковець, фольклорист, етнограф,видавець, прозаїк,літературний критик, перекладач, активна  громадська діячка - це все вона, Олена Пчілка.

2.Народилася Ольга Петрівна Драгоманова  29 липня 1849 року на Полтавщині , у місті Гадячі. Вона походила із славетного роду Драгоманових. Її предки перебували на  дипломатичній службі в Богдана Хмельницького.

3.Першим учителем у неї був батько . Під його керівництвом дівчинка ознайомилася із творчістю Пушкіна, Гоголя, Лермонтова. У 12 років її влаштували в Київський пансіонат шляхетних дівчат . Ольга Петрівна здобула найвищу освіту, доступну на той час жінці,але сама була не задоволена рівнем її викладання.

4.Згодом, будучи матір’ю шістьох дітей , вона виступала проти такого навчання ,і всі її діти здобули початкову освіту в домашніх умовах. Їй здавалося , що школа зруйнує її намагання виховувати дітей  « в українській

4

мові». Книги для читання своїм дітям вона добирала сама , і здебільшого українською мовою. Але їх на жаль у той час було небагато.

5.Мабуть ,це також одна із причин , що спонукала її взятися за перо і писати для наймолодших. Крім написання власних творів , Ольга Петрівна багато перекладала з метою прилучити юного читача до світового письменства.

6.Підписувала свої твори псевдонімами «Олена Пчілка», «бабуся Олена», «Олена Княжна», «Кочубеївна», « Колодяжинська», «Анело». А ще вона збирала і записувала народні пісні, видала альбом із зразками вишивок, ткання, писанок.

7.На жаль , багато років чудові твори Олени Пчілки були нам недоступні для ознайомлення, тому що в останні роки життя , коли почалися сталінські репресії проти української інтелігенції, Ольга Петрівна Косач зазнала переслідувань. Врятувало її від тюремних нар лише те, що паралічем одійняло ноги , і вона не могла ходити. Довгий час про неї не писали і не друкували її творів, намагалися викреслити з історії літератури.

8. І лише  із здобуттям незалежності України ім’я Олени Пчілки зазвучало в шані. Померла Олена Пчілка  4 жовтня 1930 року в Київі. Поховали письменницю на Байковому  кладовищі , де спочиває геніальна Леся.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Олена Пчілка завжди вважала , що діти – це скарб, надія держави, це молода Україна. І протягом усього свого життя працювала для того, аби  ви, маленькі українці не виростали національними перевертнями, вміли шанувати своє, рідне.

                       Це було метою життя Олени Пчілки – дбати про збереження та розвиток української культури, пробуджувати в нащадків національну свідомість.

                   Дитячі  твори Олени Пчілки впродовж 30 років виходили окремими збірками. Письменниця вміла своїми творами входити у світ дитячих уявлень, торкатися серця юних читачів. Наче теплом сонячного проміння , зігрівала вона паростки дитячих пошуків та мрій.

                 Ніжне ставлення до дітей відчувається в кожному дитячому творі письменниці. Герої багатьох її творів були прикладом невтомної праці на користь народу, любові до його культури, мови , історії. Цій самій темі служили  й дитячі п’єси Олени Пчілки, які відзначалися живою розповіддю, прекрасною мовою, патріотичним змістом і моральними мотивами.

                Сказала своє слово Олена Пчілка і в жанрі байки. В її байках висміюються дитячі лінощі, лихослов’я  ,докори(«Котова наука»), бездарні

5

поети, які претендують на славу(«Поет»). Життєві цінності , які з часом марніють та бліднуть («Баєчка про цуцика і його пані»), непильність і легковажність(«Дрібненькі грушки»), злодійство і пустослів’я(“Котик та кухар»). Кожна байка Олени Пчілки навчає, дає мудрі установи, які повинні бути притаманні юним українцям.

Перевірка засвоєних знань.

- Де народилася Ольга Петрівна Драгоманова?

- Із  якого вона була роду?

- Яку освіту отримала ?

- Чому була незадоволена рівнем освіти того часу?

- Ким була Леся Українка для Олени Пчілки?

- Ким працювала Олена Пчілка?

- Чому обрала такий псевдонім?

УІ .ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

  • Ви теж працювали ,як бджілки , то пора відпочити.

Сірий котик міцно спав,

Навіть пісню не співав.

Та нарешті він проснувся

І довкола озирнувся.

Став смачненько потягатись

Та частенько умиватись.

Порозчісував він вуса

Довгі-довгі ,русі – русі.

Зуби й кігті нагострив

Й до комірчини він побрів.

Буде мишку полювати

І добро оберігати.

Й ми, як котик , відпочили,

6

Та зміцнили наші сили.

УІІ.ОПРАЦЮВАННЯ БАЙКИ ОЛЕНИ ПЧІЛКИ «КОТОВА НАУКА»

1.Словникова  робота

Наморився            лаяв

Хижа                      розслабився

Лихословив           справді

Далебі                   утомився     

Розманіживсь       хата

2.Пояснення  значень висловів

Гави ловити                                          зручно розлігся

Простягся, мов великий пан               бездіяльно проводити час

3.Читання  байки

Гра «Передбачення»

  • Як ви думаєте про що мова піде у байці, якщо вона має таку назву?

4.Читання вчителем.

Знайдіть слова – синоніми в байці.

Доберіть синонім до слова  «Схаменутись»(оговтатись , зрозуміти, отямитись,опритомніти,заспокоїтись)

5.Робота в парах. Читання байки учнями в парах.

- Поділіть байку на логічно завершені частини.

Читання байки учнями вголос за частинами.

-У якій частині розкривається мораль байки? Зачитайте.

6.Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

Доберіть риму .

Диван – пан

Ледащо – нема що

Розманіживсь – ніживсь

7

Лихословив – мовив

Схові – готові

Написати - посправляти

Буває – дорікає

Озирнутись - схаменутись

Де ходив котик?

Як він  ліг відпочивати?

З ким його порівнює автор?

За  що його сварив Петрусь?

Що відповів на це котик ?

Що порадив робити хлопчикові?

Яким у байці зображено котика?

Чи можете визначити  риси його  характеру?

Яким у байці зображено Петруся?

Чи можете визначити риси його характеру?

Знайдіть і прочитайте мораль байки.

Які людські вади засуджує автор?

7.Робота в групах.

І група

Поясніть значення фразеологізмів , в яких зустрічається слово «кіт»

Між ними кішка пробігла – посварилися

Як кіт наплакав - дуже мало

Живуть як кішка з собакою – сваряться

Шкідливий як кіт - про людину з поганою репутацією

Як попів кіт на печі – жити  у достатках

ІІ група

Поєднайте частини прислів’їв

8

Гризе, мов іржа залізо.

Зачепилася за пень - простояла цілий день.

Одне «зараз» краще трьох «потім».

Не кивай на сусіда , коли сам спиш до обіда.

Думкою в небі, ногами в постелі.

Чуже бачить під лісом , а свого не бачить під носом.

  • Яке  з цих прислів’їв могло б бути використано як мораль байки «Котова наука» ?

ІІІ група

Підібрати фразеологізми до окремих епізодів байки.

Ні з того ні з сього (безпричинно Петрик почав сварити кота)

Як вареник у сметані (спокійний щасливий улігся Кіт)

Виводити на чисту воду ( кіт розкрив справжню суть Петрика)

Помиї лити на голову (ганьбив Петрик кота )

 Байдики бити  (Петрик нічого не робив)

ІУ група

Змінити зміст байки на позитивний.

-А я б вчинив так……

8.Робота над виразністю читання байки.

Як ви гадаєте чи  із однаковою інтонацією потрібно читати слова Котика і Петруся?

Який тон використаєте ,щоб прочитати слова Петруся?

Яким тоном будете читати слова Котика?

У якому темпі будете читати слова Петруся? Котика?

На які речення треба звертати особливу увагу?(із звертаннями; на питальні,окличні)

Виберіть і прочитайте речення , що мають звертання. Скільки їх?(1) Прочитайте його сердито із роздратуванням.

9

Відшукайте питальні речення. Скільки їх? (2) Прочитайте їх.

Скільки окличних речень? (7) Прочитайте виразно ці речення.

Як ви будете читати слова автора?

9. Читання байки в особах.

Діти діляться по  троє і читають байку в особах.

Конкурс на виразне читання байки.

Читання чиєї групи сподобалось вам найбільше? Чим ?

УІІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

Що таке байка?

Яка мораль байки?

Які недоліки людського характеру засуджувались у байці?

Чим запам’ятався вам урок?

- Подивиться  який  пишний  букет вийшов у нас . Це означає, що ви гарно  і натхненно працювали на уроці. Ользі Петрівні  сподобалось би і те як ви відповідали і той букет , який для неї  утворився вашими зусиллями.

 Гра «Закінчи речення»

- Сьогодні на уроці я вчився……

-Я запам’ятав……

-Я завершую урок з  …….  настроєм.

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Виразно читати байку с.121-123 (59-60)

2. Придумати байку про негативну рису людського характеру.

3. Намалювати ілюстрацію до байки

 

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 1701 | Завантажень: 78 | Рейтинг: 4.5/24
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2024