Конкурс "Педагог-новатор 2017"
Конкурсний матеріал № 147
Назва матеріалу:
Формування уміння вчитися як ключової компетентності через створення учнями ейдос-конспектів. Досвід.
Сутність досвіду.
Провідна авторська ідея: компетентнісний підхід в навчанні української літератури, пов’язаний з особистісно орієнтованим та діяльнісним підходами до навчання, стосується надбань учня та може бути зреалізованим і перевіреним тільки у процесі виконання ним певного комплексу дій – створення освітнього продукту.
Міні-лекція
Ейдос-конспект – роздуми, породжені образністю тексту, що супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору.
Поєднуючи в собі опорний конспект (теоретичні знання), ілюстрації до твору та власні судження ейдос-конспект задіює логічне і образне мислення.
Ураховуючи мету уроку й очікувані результати, створення ейдос-конспекту може охоплювати як площину усього уроку, так і використовуватися як спосіб інтеріоризації знань на рефлексивно-оцінювальному етапі уроку.
Створення ейдос-конспекту, на нашу думку, поглиблює процес навчання та є завершальним етапом таких інтерактивних методів критичного мислення, як дискусійне питання, «мозковий штурм», «карусель», «гронування», «ажурна пилка», «кейс-метод» та ін. На основі образного зображення учень розкриває свою позицію, розвиває навички аргументації, вчиться узагальнювати й робити висновки.
Провідна авторська ідея: У процесі створення ейдос-конспектів буде забезпечуватись не одна загальна освітня траєкторія для всіх учнів, що розрізняється обсягом засвоєння стандартів, але й індивідуальні траєкторії, що приводять учнів до створення особистісних освітніх продуктів, які відрізняються як обсягом, так і змістом. Навіть за умови опрацювання однакової інформації учні складають різні за формою і змістом ейдос-конспекти, оскільки засвоєні ними види діяльності й рівень їхнього розвитку відрізняються.
Результативність: учні почали краще засвоювати навчальний матеріал; створення ейдос-конспектів урізноманітнює урок, емоційно наснажує учителя й учня, дозволяє залучати до роботи школярів з усіма типами інтелекту. Після проведених майстер-класів до створення ейдос-конспектів із великим задоволенням долучаються й інші учителі.
Внесок автора: До класифікації ейдос-конспектів (за А.-М. Богосвятською) додано власний тип – за формою представлення; змодельовано урок української літератури в 10 класі за новелою Івана Франка «Сойчине крило» із використанням технології створення ейдос-конспекту(цей матеріал буде корисним учителю-словеснику, оскільки в жодному підручнику з української літератури для 10 кл. немає критичного матеріалу щодо вивчення цієї новели.
Ейдос-конспект – роздуми, породжені образністю тексту, що супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору.
Поєднуючи в собі опорний конспект (теоретичні знання), ілюстрації до твору та власні судження ейдос-конспект задіює логічне і образне мислення.
Ураховуючи мету уроку й очікувані результати, створення ейдос-конспекту може охоплювати як площину усього уроку, так і використовуватися як спосіб інтеріоризації знань на рефлексивно-оцінювальному етапі уроку.
Створення ейдос-конспекту, на нашу думку, поглиблює процес навчання та є завершальним етапом таких інтерактивних методів критичного мислення, як дискусійне питання, «мозковий штурм», «карусель», «гронування», «ажурна пилка», «кейс-метод» та ін. На основі образного зображення учень розкриває свою позицію, розвиває навички аргументації, вчиться узагальнювати й робити висновки.
|