Шкільний портал
Четвер, 16.05.2024, 09:41
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор" 2018 року [192]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [0]
Конкурс "Педагог-новатор" 2019 року [217]
Конкурс "Педагог-новатор" 2021 року [321]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [437]
2022 р. Зорепад педагогічної майстерності [288]
2022 р. Кращий науково-методичний матеріал [123]
2022 р. Кращий інтернет-ресурс [26]
Конкурс "Педагог-новатор" 2023 року [580]
2023 р. Зорепад педагогічної майстерності [388]
2023 р. Кращий науково-методичний матеріал [150]
2023 р. Кращий інтернет-ресурс [42]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 3752
Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Урок української мови в 5 класі з теми « Синоніми. Роль синонімів у нашому мовленні»
[ · Скачати дистанційно (41 МБ) ] 27.06.2017, 21:32

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 32

Назва матеріалу:

Урок української мови в 5 класі з теми « Синоніми. Роль синонімів у нашому мовленні»

Мета:         повторити вивчені відомості про синоніми, ознайомити учнів із словником синонімів; навчити дітей спостерігати мовні явища, уміння робити висновки, узагальнення, практично застосовувати вивчений матеріал; прищеплювати дітям навички культури мовлення, любові до рідної мови, її краси та синонімічного багатства.

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчання школярів
  1. Організаційний момент
  2. Оголошення теми та мети уроку.
  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1. «Розгадування кросворда».

1. л

е

д

а

р

 

2.е

п

і

т

е

т

 

3.к

а

з

к

а

 

4.с

т

о

л

и

ц

я

5.и

 

6.к

р

и

л

а

 

 

7.а

в

т

о

Р

 

 

  1. Ледача людина.
  2. Художнє означення в літературі.
  3. Народне оповідання при вигадані події.
  4. Головне місто держави.
  5. Яку букву не пишуть на початку слів.
  6. Орган у птаха, що служить для польоту.
  7. Особа, що написала твір.
  1. Фронтальне опитування «Лексичні запитання».
  • Яке слово отримали в першому стовпчику по вертикалі?
  • Що таке лексика?

- Що вивчає лексикологія?

Учитель. Діти, в молодших класах ви вивчали синоніми. Пригадайте, які слова називаються синонімами. Наведіть приклади. На цьому уроці ми дізнаємось набагато більше про цей розділ лексики, зробимо з вами відкриття про роль синонімів у нашому. А чи всі люблять цікаві історії?

Ось послухайте.

        Старі люди розповідають, що в країні Мовознавство зустрічалися мандрівні слова. Вони з’являлися то тут, то там, однаково дивилися на людські біди й радощі. Розповідають, що навіть однією мовою розмовляли. Багато у цих словах було спільного. А щастя не було. Мовби привиди, блукали вони по країні, одинокі, нещасливі, ніде не знаходили собі притулку. А найсумніше те, що – вони ніяк не змогли зустріти один з одним. Але одного разу по країні пішла чутка, що у місті Синонімів з’явився чарівник, який усі самотніх робить щасливими. З усієї країни з’їхалися різні слова до цього міста. Дуже їм хотілося знайти скоріше друзів. Чарівник (а він був дуже мудрою людиною) розташував слова в один синонімічний ряд, об’єднав наших знайомих під прапором синоніміки, наказав їм одного братами називати й не ображатися на те, що, прийнявши клятву вірності, вони стали називати одним словом – синоніми.

Але все одно кожен з них не втратив своєї краси, яскравості, а тільки краще став, як і кожен щасливий.

  1. Вивчення нового матеріалу

Завдання № 1

До поданих слів підібрати синоніми. Визначити, якою частиною мови вони виражені. Зробити висновки.

Солдат – воїн, захисник, боєць (іменник).

Хоробрий – сміливий, безстрашний, мужній, відчайдушний (прикметник).

Сміятися – хихотіти, реготати (дієслово).

Красиво – гарно, чудово прекрасно (прислівник).

Висновок. Синоніми – слова різні за написанням але близькі за значенням і належать до однієї частини мови.

   Завдання № 2

На переносній дошці написано текст. Знайти в тексті недоліки, виправити їх.

Настали холодні зимові дні. З півночі подув холодний вітер, і холодна земля стала як камінь. Снігу не було. Люди в цю холодну пору сиділи в хатах.

Слова для довідок: крижаний, мерзла, морозну.

Висновок. Синоніми вживаються в мові, щоб уникнути повторень. 

Учитель. Синоніми групуються в синонімічний ряди, в яких є стрижневе слово, й можуть розташовуватися в порядку наростання. Подивіться на цю таблицю (№ 2) й доведіть справедливість моїх слів.

Індивідуальна робота з картками біля дошки.

Картка № 1

Розташувати синоніми в порядку наростання, знайти стрижневе слово.

  1. Дорога, шосе, автострада, стежка, траса.
  2. Здоровенний, великий, гігантський, грандіозний.
  3. Сердитий, незадоволений, гнівний, лютий.
  4. Тужити, рюмсати, ридати, плакати.

Картка № 2

Скласти з поданих слів синонімічні групи.

Веселий, зал, розумний, кричати, радісний, галасувати, приміщення, нежурливий, ревти, мудрий, кімната.

Завдання № 3

Підібрати до слів іншомовного походження відповідні синоніми. Зробити висновки. Поясніть написання и або і в словах іншомовного походження.

Дисципліна – (порядок);

інформація – (повідомлення);

аналіз – (розбір);

істина – (правда);

фініш – (кінець);

дистанція – (відстань).

Висновок. Синоніми допомагають нам уникати надмірного вживання слів іншомовного походження, користуватися власною лексикою.

Завдання № 4 (усно)

Синоніми слід правильно використовувати в мовленні. Які з наведених синонімів не буде використовувати ввічлива людина?

  • Спить, спочиває, дрихне.
  • Помер, дуба, дав, спочив навік,
  • Смердить, має непристойний запах.
  • Б’є, дубасить.

Завдання № 5 (сценка)

Прослухайте розмову двох хлопців. Що в цьому діалозі викликає сміх, від чого він застерігає.

  • Моє прізвище Михайлов.
  • А моє Сидорчук.

-  Я працюю старшим науковим співробітником в Інституті синонімів, де вивчають близькі за значенням слова.

-    Ну й що?

-    Я зараз викладу суть, сутність зміст вправи. Не слід мене підганяти, підхльостувати.

-    Товаришу Михайлов! Я все ж таки хотів би…

-    Хотіти, бажати, прагнути – це ще не означає зробити,здійснити, створити.

  (Кричить) Але що я повинен створити? Що?

-    Не слід на мене кричати, гарчати, орати, гавкати! Зараз я все поясню, розтолкую, роз’ясню. Видайте мені довідку, що я, дійсно, справді, безперечно, проживаю по вулиці Морозова.

-    Нарешті, ви сказали, в чому справа, тільки такої довідки я видати не можу, їх видає паспортистка Оксана Анатоліївна.

-    Але ж і ви не нуль, не пусте місце, не дрібна монета, не п’яте колесо у возі.

- Але є певний порядок… (вибіг з кабінету). Ось візьміть, тільки скоріше вийдіть,скрийтеся, щезніть.

-    Хто б міг подумати, що мої знання про синоніми допоможуть одержати довідку. (Посміхається! Йде.)      

-    А печатку я йому не поставив, так що до Оксани Анатоліївни доведеться притопати, заглянути, заскочити.

Висновок. Із синонімічного ряду ми повинні вибирати тільки одне влучне слово.

Завдання № 6 (на переносній дошці)

Замініть слово великий і всіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення. Запишіть утворені словосполучення.

Великий вітер (сильний), велика гора (висока), велика прірва (глибока), велике подвір’я (просторе), великий врожай (багатий), великий натовп (численний), велика сім’я (багатолюдна), великі діти (дорослі), велика людина (видатна), велика ніч (довга).

Змагання

Учитель. А зараз ми влаштуємо невеличке змагання. Клас ми умовно поділимо на дві команди «Учні» й «Школярі».

  1. Завдання для команди «Учні».

Підберіть синоніми до слова говорити за картиною «Ярмарок».(Мовити, розмовляти, сперечатися, ґелґотати, гавкати, сичати, проказувати, цокотіти...)

  1. Завдання для команди «Школярі».

Підберіть синоніми до слова йти за картиною «І прийшли до Айболита…». (Пересовувати, крокувати, ступати, кульгати, плентатись, шкандибати)

Учитель. Діти, М. Т. Рильського належать чудові слова: «…Не бійтесь заглядати у словник . Це пишний яр, а не сумне провалля…»

За допомогою словника синонімів, знайдіть синоніми до слова здрастуйте (1 команда), до побачення (2 команда).

  1. Гра «Ти мені – я тобі»: одна команда називає слово, друга команда підбирає  до цього слова синоніми.

Ввічливий – чемний, привітний, вихований.

Лікар – медик, доктор, цілитель.

Учитель – педагог, викладач.

Дружба – братство, товариство.

Батько – тато, отець, неньо.

Мати – няня, матінка, мамонька, мамуся…

Учитель. Скільки чудових синонімів ви підібрали до слів батько, мати. Коли я чую,як підлітки звертаються до батьків: «батя», «папаша», «старик», «мамаша», «мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Прикро, що сьогодні діти часто зневажливо ставляться до батьків, виникає відчуженість між ними. Чогось подібного, принаймні, в наших селах не чули. В Україні не лише до батька, матері, діда, бабусі, навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на «Ви». Любов і повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність, у наших родинах виховували змалку.

  1. Твір - мініатюра «Рідна мати моя».

Для кожної людини найрідніша, найближча людина – матуся. Напишіть твір – мініатюру «Рідна мати моя», уникаючи повторень. Слова синоніми пропонуються на переносній дошці.

(Рідна, дорога, рідненька; мила, ніжна, люба; працьовита, роботяща; дбати, турбуватися,; учити, навчитися, виховувати,; дякую, спасибі,; пам’ятати, не забувати; доброта, добрість).

Діти пишуть мініатюру під пісню на слова А. Малишка «Пісня про рушник».

  1. Доберіть з окремих складів синоніми  до слова буря (негода, що супроводжується сильним вітром).

Хур   ни     ви      віт     у       бор   ган    ре      лон

Ця      то      ря     на      вій     ра     вій     цик    бу

(Хуртовина, ураган, циклон, буревій, борвій, вітряниця.)

Учитель підбиває підсумки змагання між командами.

У клас заходить посланець з міста Синонімії.

  • Ось я повернувся, любі друзі!

- Розкажіть мені, що ви дізналися нового про моїх друзів – синонімів.

 « Мікрофон» - учні роблять висновки:

  1. Синоніми – слова однієї частини мови, різні за написанням, але близькі за значенням.
  2. Синоніми вживаємо в мовленні, щоб уникати повторів, робити мову красивою, яскравою, багатою.
  3. У мові слід вживати українські слова, уникати слів іншомовного походження, підбираючи до них українські відповідники.
  4. Обов’язково в разі потреби користуватися словником синонімів.
  5. Використовувати синоніми залежно від стилю мовлення.

 

Гонець задоволений відповідями учнів, дарує всім зірочки, на яких написаний один із синонімів до слова «розумній».

Гонець. А чи знаєте ви , діти, як поповнюється наша мова синонімами?

Володимире, ти сьогодні одягнув галстук Це німецьке слово, що в перекладі означає «нашийна хустка» .

Синонім до цього слова  - краватка. Це французьке слово й перекладається як «кольорова хустка на шиї». Синоніми парасолька й зонтик прийшли до нашої мови з італійської та голландської мов і перекладаються як «захист від сонця».

           Любі учні, мені вже час повертатися додому, я дуже задоволений вашими відповідями. Ще зустрінемось!

ІV.Підбиття підсумків уроку  

Учитель виставляє та коментує оцінки, пояснює виконання домашнього завдання, яке отримує кожний учень на карточці:

Лгать – брехати, обманювати, вигадувати.

Испугать – злякати, перелякати, настрахати.

Двигать – рухати, пересувати, переміщати.

Нужний – потрібний, необхідний.

Радость – радість, радощі, утіха, відрада.

Путешествие – подорож, мандрівка

 

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 1070 | Завантажень: 314 | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2024