Шкільний портал
П`ятниця, 26.04.2024, 15:12
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог файлівРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Конкурс "Педагог-новатор" 2016 року [146]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор 2017 року [171]
Натисніть, щоб ознайомитись з матеріалами
Конкурс "Педагог-новатор" 2018 року [192]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [0]
Конкурс "Педагог-новатор" 2019 року [217]
Конкурс "Педагог-новатор" 2021 року [321]
Конкурс "Педагог-новатор" 2022 року [437]
2022 р. Зорепад педагогічної майстерності [288]
2022 р. Кращий науково-методичний матеріал [123]
2022 р. Кращий інтернет-ресурс [26]
Конкурс "Педагог-новатор" 2023 року [580]
2023 р. Зорепад педагогічної майстерності [388]
2023 р. Кращий науково-методичний матеріал [150]
2023 р. Кращий інтернет-ресурс [42]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 3748
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Конкурс "Педагог-новатор" » Конкурс "Педагог-новатор 2017 року

Тема: О.Довженко «Ніч перед боєм» - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців проявлені під час воєнного лихоліття.
[ · Скачати дистанційно (187 МБ) ] 28.06.2017, 22:16

Конкурс "Педагог-новатор 2017"

Конкурсний матеріал № 89

Назва матеріалу:

Тема: О.Довженко «Ніч перед боєм» - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців проявлені під час воєнного лихоліття. Розробка уроку, презентація та відео.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з життєвою долею  письменника, зразком малої прози О. Довженка —  оповіданням «Ніч перед боєм»; визначати роль образів-персонажів у розкритті ідейного змісту твору та авторської позиції;

розвивальна:  розвивати вміння учнів сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти основні проблеми, порушені в оповіданні;

виховна: виховувати почуття патріотизму, самовідданості,  уміння знаходити потрібні слова для переконання.
Теорія літератури: оповідання (повторення).
Обладнання: текст оповідання «Ніч перед боєм»,  підручник Л.Т.Коваленко Українська література для 8 кл., портрет Олександра  Довженка, кінощоденник, презентація «Щоб зворушити, треба бути зворушеним», відеоряд про Довженка, Другу світову війну.

Методи та прийоми уроку: бесіда, прийом «Асоціативний ряд», проблемне запитання, метод « Здивуй», діалог-інтерв’ю, прийом «Тезаурус», евристична бесіда, інсценізація, слово вчителя.

Форма проведення: урок-кіносценарій.

Очікувані результати:

Учень / учениця:

знає найголовніші факти біографії митця; вдумливо читає твір, переказує й коментує прочитане, визначає ідею твору; характеризує образи діда Платона , діда Савки, пояснює важливий моральний урок, який продемонстрували герої власним самовідданим вчинком;

висловлює судження про поняття патріотизму, героїзму у воєнний та мирний часи.

 

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап

- Доброго дня! Розпочнемо наш урок, нехай він принесе кожному з нас лише приємні відчуття.

Як ваш учитель, що піклується про кожного, я сподіваюсь, що

  • Ти будеш робити свої завдання якнайкраще
  • Я можу довіряти твоїм діям і твоїм вчинкам, бо ти людина слова
  • Ти не будеш перешкоджати іншим, відволікаючи їх
  • Не лише я вчитиму тебе, а й ти вчитимеш мене, бо усі ми учні
  • Ти працюватимеш з усіма учнями класу, і це означатиме, що всі ми зробимо якнайбільше на цьому уроці.
  • Як ваш учень я….

Працювати ми будемо у кінощоденниках,  де будемо занотовувати ваші відповіді на окремі завдання.

  •  Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань (прийом асоціативний ряд)
  • 1. Бесіда - 2 хв.
  • Складіть асоціативний ряд до слова кіномистецтво (кінематограф, кіно, фільм, мистецтво, сценарій, стрічка, кадр, кіноповість)
  • Чиє ім’я носить кіностудія, на якій знято більшість українських фільмів?
  • Чому кіностудії присвоєно ім’я цієї людини(за вагомий внесок у розвиток кінематографа)
  • Поясніть як ви розумієте вислів видатного актора Чарлі Чапліна
  • « Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і письменника О.Довженка.( Довженко в 30-ті роки постає як сформований, самобутній кінорежисер, визнаний світом митець)
  • - Як видумаєте, чому твори Довженка набули актуальності саме сьогодні?
  •  

ІІ. Цілевизначення та планування - 2 хв.

Отже, тема уроку: О.Довженко «Ніч перед боєм» - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців проявлені під час воєнного лихоліття.

  1. Повідомлення завдань до уроку

Наше завдання – з’ясувати витоки незбагненного таланту О.Довженка, умови в яких сформувалась особистість майстра, пройти шляхом становлення митця, удосконалювати вміння аналізувати прозовий твір, самостійно робити висновки з почутого й прочитаного, визначати ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості оповідання « Ніч перед боєм»

  1. Оголошення форми уроку

Сьогодні ви не просто учні, а юні кіномитці. Не бійтеся висловлювати свою думку, аналізуйте, робіть висновки.

 Зверніть увагу на проблемне запитання «Чи кожна людина може стати на війні героєм ?» (Відповідь на нього учні можуть дати в кінці уроку)

          Розповідь вчителя

Стародавні мудреці говорили: якщо людина за своє життя посадила дерево, вона недаремно прожила життя. Довженко посадив сад, який квітує у Києві біля кіностудії, що носить його ім’я. А ще митець писав: „Я покликаний возвеличувати свій народ.” І він оспівав його й Україну в своїх поетичних

кіноповістях. Він був романтиком. Першим і досі неперевершеним романтиком українського кінематографа. Він прагнув зафіксувати на плівці

Ось і розпочнемо наше перше знайомство з Довженком. Кадр за кадром переглянемо «уявний фільм» і прочитаємо «кіноповість» його життя і творчості.

Отже кадр 1. Хто такий Довженко?

Метод « Здивуй»

( відео про Довженка, створене учнями)

  • Сьогодні ми з вами маємо нагоду поспілкуватися із О.Довженком і узяти у нього інтерв’ю.( Учень-письменник затуляє обличчя фотографією Довженка на паличці)
  • Кадр 2. Діалог із митцем.
  • Діалог-інтерв’ю із Довженком
  • Кореспондент: Шановний Олександре Петровичу, розкажіть, будь ласка, як ви стали кінорежисером.
  • Герой: Я почав відвідувати натурні зйомки одного одеського режисера, недалеко від фабрики. Те, що він робив на зйомці зі своїми акторами, було настільки погано і так безпомічно, що я відразу повеселішав. Я подумав: якщо я бачу, що це погано, і знаю, що саме погано, значить, я не такий уже безпорадний. Більше того, я просто візьму і зроблю краще.
  • Кореспондент: Яким ви бачили українське кіно? Про що знімали фільми?
  • Герой: Своє кінематографічне життя я розпочинав зі стрічки «Сумка дипкур’єра», у якій, окрім усього, ще знявся і в ролі кочегара. Мрією

було національне кіно. У 1928 році я за сто днів знімаю фільм «Звенигора» - історію українського народу від сивої давнини до сучасності: «Картину я не зробив, а проспівав, як птах». Наступною роботою стає стрічка «Арсенал», а ще через рік 1930 року, на екрани виходить шедевр світової класики «Земля».

  • Цей фільм-гімн життю. Фільм, у якому я звернувся до трьох одвічних загальнолюдських тем: життя й смерть, людина й земля, старе й нове – уже знімався на Київській кінофабриці, яку тільки розпочали будувати. У цей час на її території закладаю свій знаменитий сад.
  • Кореспондент: Про що мріяли зняти, написати.
  • Герой: Розпочну я краще писати новий сценарій про народ…
  • Кореспондент: Як би ви охартеризували час, у якому жили?
  • Герой: Відсутність смаку, одірваність од природи, і морального закону»
  • Кореспондент: Дякую вам за розмову.

Кадр 3. Теорія літератури ( записується у кінощоденники)

Прийом «Тезаурус» Підберіть, будь ласка, слова, які, пов’язані із назвою твору «Ніч перед боєм»(війна, воля, мужність, стійкість і т.д)

Давайте визначимо жанр твору, та його ознаки.

Продовжіть речення жанр твору «Ніч перед боєм» це….(оповідання)

Оповідання – це…(невеликий за розміром прозовий художній твір, в якому описується одна чи кілька подій у житті героя та задіяний малий період часу.

Оповідання має такі властивості….

(Для оповідання властива здебільшого невелика кількість дійових осіб, стислі описи та характеристики героїв).

  • Учитель: Чому твір називається саме так?( це остання ніч, здавалось, що потрібно відпочити. Для когось завтра може і не бути. Деякі солдати хотіли отримати відповіді на певні питання, підготуватися психологічно)

Кадр 4. Історична основа оповідання

Слово учителя

Починається війна , Довженко проситься на фронт, і його таки посилають – як кінодокументаліста. Тут він знімає фільми «Визволення»(1941),  «Ніч перед боєм»,(1942) «Битва за нашу рідну Україну»(1943) та «Перемога на Правобережжі» (1945) враження від побаченого й пережитого ляжуть в основу його кіноповісті «Україна в огні», яка стане тріумфом і трагедією митця.

Для того, щоб з’ясувати, за яких обставин було написане оповідання, під час яких історичних подій ми звернемося до статті підручника:

« Історичні координати»

  • Робота з підручником. ( стор.210)

Хто веде оповідь у творі?(Герой Радянського Союзу Петро Колодуб.)

Кадр 5.Розповідь Колодуба (відео, створене учнями)

Кадр 6.Людина на війні

ІV. Усвідомлення змісту твору

  1. Рубрика «Поміркуй». Дослідницько-пошукова робота – 3 хв.

-. Що ви дізнались про Петра Колодуба в епізоді розмови його з молодими бійцями.(Я був командиром танка, що залишивсь у німців з пробитим мотором. А до війни я був садівником. Сади колгоспам садив, співав пісень, дівчаточок любив )

- Яку зовнішність мав Колодуб?( Зовні звичайна людина, а герой)

- Чому Довженко дав головному герою саме таке ім’я та прізвище? (група дослідників)

(Дуб – символ могутності та довговічності, цілісності й здоров’я. Дуб – символ повноти життя, могутньої сили й величної краси, викликає подив, захоплення та повагу. А ім’я Петро означає «камінь», «скеля».Отже, ті , хто знаходився поруч із Колодубом також ставали могутнішими. )

Учитель:

- Розкажіть, яким був бойовий дух бійців на момент зустрічі з дідами Платоном і Савкою. Чи виправданим був відступ солдатів?( підтвердити цитатами) (Ворожі кліщі мали от-от замкнутися перед нами. Ми несли на плечах своїх поранених товаришів. Падали з ними, проклинали все на світі і йшли далі. Ніде правди діти, були такі, що кидали зброю і з гіркою лайкою повзли до різних хат, не мавши сили духу пройти мимо.( стор.211)

- Як дід Платон охарактеризував усіх бійців, що відступали. Чи справедливою була така оцінка? ( Душа несерйозна, розбалувана. Казна-що, а не люди)

- Чи жалів він їх?

- Перевізники згадують у розмові з бійцями про нове реміння. З якою метою автор акцентує увагу на цій художній деталі?(Начебто і форма нова, і ремені, і самі молоді , а чогось не вистачає)

- Чого ж все-таки не вистачало бійцям?(Мотивації до перемоги)

Кадр 7. Урок патріотизму від дідів-перевізників.

5.Евристична бесіда

- Чому автор взяв простих людей для відтворення героїчного вчинку? (образи дідів –  уособлення краси та величі українського народу)

(допомога групи дослідників)

Платон:  Грецьке ім'я, що означає «широкоплечий», потужний.

Сава в перекладі з давньоарамійської «сава», «саба», означає «старий, старий мудрець».

Слово учителя.

Довженко недарма дав дідам саме такі імена. Скільки жили українці, стільки вони підтримували народні традиції. Впевнена, що повага до старших з’явилася якось сама по собі, просто протягом спілкування.

- Чому дід Савка, коли перевозив бійців на інший берег сказав: « Це ж усе доведеться забирати назад, Платон йому у відповідь: скільки землі доведеться одбирати назад». (Тому, що діди вірили у перемогу, чого не можна було сказати про бійців).

- Як Колодуб і бійці виправдовувалися перед дідами за відступ.( стор. 214. Наша частина змушена була відступити….до слів і язиком галакать усі навчились)

    - Як ви вважаєте, чи прислухались бійці до дідів.?

 (Переправившись на інший берег, бійці були вже іншими, готовими скоро повернутися й визволити рідну землю. Після розмови з Платоном і Савкою вже не жалість до себе, а нестерпний вогонь пропік наскрізь їх і пробудив у них ненависть до ворога та прагнення до перемоги.)

Які слова Платона Півторака воїни запам’ятали на усе життя?( стор. 215)

Учні знаходять цитату і зачитують:

«Життя - бо ваше вже, а не моє. А тільки я так скажу вам на прощання. Не з тієї пляшки наливаєте. П'єте ви, як бачу, жаль і скорботи. Марно п'єте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські. А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті Ото ваше вино. А жаль — це не ваше занятіє. Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»

Як ви розумієте ці слова?

Кадр 8. Ціна перемоги.

Слово учителя.

І ми перемогли, але якою ціною? (відео про втрати на війні)

  • У чому актуальність цього твору, чи можна провести аналогію між 1941 – 1942 роками і сучасністю?

Так, дійсно, оповідання « Ніч перед боєм» актуальне і зараз. Оскільки на сході України також іде війна. І також їм страшно помирати. Кіборг Дмитро Крикун сказав:  Страх завжди був. Той, хто каже, що не боявся – бреше. Завжди страшно, бо жити хочеться.

А зараз я пропоную переглянути відео, у якому наші бійці дають відповідь на запитання: чи бояться вони смерті.(відео)

  • Який вчинок здійснили Платон Півторак і дід Савка? Зачитайте. ( стор. 216. Ото як пішли у лози, через годину прибігли німці….  І кулемети, і німці, і діди)

Як ви думаєте: чи страшно було дідам-перевізникам?( страшно у будь-якому випадку, але вони також розуміли, що страх від них відійде і з’явиться ненависть. От саме тоді, коли вони відчули цю ненависть, то вже не боялися померти.).

Кадр 9.Зміцнення бойового духу.

  • Як зміцнився бойовий дух Колодуба, після того, як він дізнався про загибель дідів-перевізників? Зачитайте.( стор. 216. Встать – скомандував Колодуб…..до слів Готові на будь-який вогонь!!!)
  • Яким словом автор підкреслює, що сам Колодуб став іншим. ( виріс перед бійцями)
  • Чому Довженко говорить, що Колодуб стояв із закритими очима. ( Йому хотілось заплакати, але він не міг собі цього дозволити).
  • То у яких же словах суть, що лягла в основу оповідання? ( Готові на будь-який огонь!!!)
  • Зверніть увагу, що Довженко в кінці фрази ставить три знаки оклику. Це говорить, що справді бійці готові до бою.
  • - То яка ж тема оповідання «Ніч перед боєм»? ( це твір про любов до рідного краю, вміння виконувати власний обов’язок перед Батьківщиною та про науку ненависті до ворогів)
  • Слово вчителя.
  • А зараз я прошу хвилиною мовчання вшанувати пам'ять загиблих під час Другої світової та воїнів, які загинули під час АТО на Донбасі.

 (хвилина мовчання)

Кадр 10. Чи кожна людина може стати на війні героєм?

А зараз ми повернемося до нашого проблемного питання на початку уроку.

 «Чи кожна людина може стати на війні героєм ?» Свою відповідь запишіть у своїх кінощоденниках.

Кадр 11.Рефлексія

У кого здійснилися очікування ,щодо сьогоднішнього уроку. Які цілі ви перед собою ставили. Якщо вони справдилися, прикрепіть собі нагороду.( фото ордену ім..Довженка)

Кадр 12.Плівка самооцінювання

Заповніть ,будь ласка , свої листи самооцінювання.

 Кадр 13 Домашнє завдання надруковане у ваших кінощоденниках.

Високий - виписати з оповідання крилаті вислови, які містять народні погляди на життя.( прокоментувати як ви їх розумієте)

Достатній – написати рекламу до твору «Ніч перед боєм», або діаманту

Творче ( за бажанням) - створити буктрейлер до твору.

Кадр 14. Епілог

Вчитель

  • Наш урок добігає кінця.
  • Все , що ми робимо, це усе задля рідної Батьківщини. Вона уособлює у собі великий узагальнений образ неньки - матері, яка любить своїх синів. А сини захищають її ціною життя. Ми – сини і доньки нашої країни, такі сміливі й мужні ,можливо, тому, що маємо таких матерів і одну велику спільну нашу Україну – матір. Ми завжди готові стати на її захист. І в цьому я вбачаю духовну єдність поколінь. Вона у нас у душі. За неї стояли на смерть герої народних дум, козаки запорозької Січі, герої творів О.Довженка покоління повоєнних сорокових, «шістдесятники»,учасники Революції Гідності, Герої Небесної Сотні. Так, як і сьогодні виконують свій громадянський обов’язок наші товариші, колеги, випускники у зоні АТО, захищаючи єдність і незалежність нашої держави.
  • Мені болить за долю України,
  • За землю рідну серце біль пече,
  • Бо отчий край у нас на всіх єдиний,
  • Давайте ж всі підставимо плече!
  • Вчитель.
  • Найзаповітніше бажання усіх українців сьогодні - жити під мирним небом. Ми віримо в те,що ця наша мрія здійсниться обов'язково. Ви – майбутнє України, захисники Вітчизни. Будьте гідними своїх предків, любіть Батьківщину і захищайте її.
  • Слава Україні!!!

 Героям Слава!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Конкурс "Педагог-новатор 2017 року | Додав: Ростислав
Переглядів: 11197 | Завантажень: 447 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.5/4
Всього коментарів: 2
avatar
0
1 Светлана Горобец • 13:48, 12.07.2017
Героям слава!!
avatar
0
2 MIS • 21:05, 30.07.2017
ЦІКАВИЙ МАТЕРІАЛ! БАЖАЮ ТВОРЧОГО НАТХНЕННЯ У ПОДАЛЬШІЙ РОБОТІ!
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © 2024